3,753 læst ·
43 svar
4k læst
43 svar
Beregn bjælke
Bliver nok tydeligvis nødt til at anskaffe en kraftigere bjælke.hlph sagde:
Om det er en bjælke, som man bruger midlertidigt til f.eks. en løft, er nedbøjning et kriterium, som er specielt vigtigt, medmindre deformationen ikke er så stor, at det giver andre negative effekter. Det vigtigste er, at vi ikke får nogen kollaps af tværsnittet, og det første krav er, at vi har god sikkerhed mod plastisk deformation. Men for mange tværsnit er der også stabilitetskrav, som skal kontrolleres. Så jeg ville ikke have brugt bjælken på den måde. Jeg mener ikke, at man skal gå på kompromis med sikkerhedsfaktoren, der er sikkert usikkerheder af viken.
Jeg stiller mig i skaren, der ikke har løftet med denne bjælke. Hvis hlph har regnet korrekt, er der alt for høj spænding. Når jeg har beregnet løfteudstyr, har vi regnet på 3-5 gange mærkevægten mod flyt, dertil bucklingsanalyser, krav til største nedbøjning, i nogle tilfælde også egenmoder. Hvis Kane har regnet korrekt, er det min opfattelse, at også nedbøjningen er for stor.
De økonomiske konsekvenser er store, hvis det bliver forkert her. Måske står nogen og styrer lasten, så der også foreligger risiko for personskade. Selvom din bjælke nok fungerer til formålet, så er ‘nok’ ikke godt nok. Søg efter en klassificeret løfteåg!
De økonomiske konsekvenser er store, hvis det bliver forkert her. Måske står nogen og styrer lasten, så der også foreligger risiko for personskade. Selvom din bjælke nok fungerer til formålet, så er ‘nok’ ikke godt nok. Søg efter en klassificeret løfteåg!
Yes så får det blive, klassificeret løfteåg findes, så det bliver at skaffe en betydeligt kraftigere bjælke.Den ofrivillige klåparen sagde:Jeg stiller mig i rækken af dem, der ikke har løftet med denne bjælke. Har hlph regnet rigtigt, er spændingen alt for høj. Når jeg har regnet løfteudstyr, har vi regnet med 3-5 gange mærkevægten mod flydning, derudover bukningsanalyser, krav til største nedbøjning, i nogle tilfælde også egenfrekvenser. Har Kane regnet rigtigt, er det min opfattelse, at selv nedbøjningen er for stor.
De økonomiske konsekvenser er store, hvis der gøres fejl her. Måske er der nogen, der styrer lasten, så der er også risiko for personskade. Selvom din bjælke nok virker til formålet, er nok ikke godt nok. Find et klassificeret løfteåg!
Et firkantrør i stål, 80x80x3,6 eller større burde fungere, hvis det gælder 500 kg og 1,8 m spændvidde.
Det burde være tilstrækkeligt med margen. For løftebjælker, hvilket man kunne se dette som, har man brug for en faktor 2 mod plastisk deformation og en faktor 3 mod kollaps. Man behøver ikke have så store sikkerhedsfaktorer som man har på løfteudstyr, såsom sjækler. Men det er jo vigtigt, at man ikke får nogle lokale ubehageligheder, når man fastgør en løfteanordning. Det vil nok være det, der er dimensionerende.G Granngubben sagde:
Hvis bjælken bøjes, skal man sørge for, at kæder mv. ikke kan glide af.
Lidt for højt. Har du lasten i z-led får du bøjning rundt y-led og jeg får da nedbøjningen af punktlasten (på frit oplagt bjælke) til 0.8 mm og af egenvægten af bjælken 0.02 mm.K Kane sagde:
EDIT: Så at TS skulle belaste bjælken i y-led dvs over z-aksen.
hlph sagde:
Det burde være tilstrækkeligt med margin. For løftebjælker, hvilket man kunne betragte dette som, behøver man en faktor 2 mod plastisk deformation og en faktor 3 mod kollaps. Man behøver ikke have så store sikkerhedsfaktorer som man har på løftevogne, typ sjækler. Men det er jo vigtigt, at man ikke får nogle lokale ubehageligheder, når man fastgør en løfteanordning. Det er sandsynligvis det, der er dimensionerende.
Godt over 5 mm, ligesom du skrevK Kane sagde:
Det blev en lidt kraftigere bjælke, løftet blev gjort med løftestropper og kædetalje. Løftet/nedsænkningen var meget vellykket, og alt gik som planlagt. Ovnen blev prøvetrykket og godkendt i dag.
Klik her for at svare