F fribygg sagde:
Har du skriftligt på det fra den som skal godkende installationen? Hvis ikke får du nok sætte ovnen om..
Jo, berørte personer og myndigheder er nok underrettet, så det er intet du behøver at bekymre dig om overhovedet, dette har stadigvæk intet med beregning af bjælke at gøre...

Det er jo ikke sværere end at beregne største bøjespænding som største moment divideret med bøjemodstanden. I dette tilfælde bliver det M=2500*900 Nmm og bøjemodstanden rundt om Z =13800mm3 (tabelværdi) så får man en største spænding på 163 MPa. Hvis det er et 235 materiale, så er det lidt for lille sikkerhed. For Lyfbalkar vil man have en faktor to mod plastisk deformation. Jeg ville ikke løfte med hjælp af den bjælke. Hvis man i stedet bøjer rundt om Y, er spændingerne i bjælken ikke noget problem, men man bør beregne på vipping. Det gør jeg ikke til daglig, så det har jeg ingen kontrol på, hvordan man hurtigt gør det.

• Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
B Byggare och renoverare sagde:
Jo berørte personer og myndigheder er nok underrettet, så det er intet, du behøver bekymre dig overhovedet om, dette har stadig intet med beregning af bjælke at gøre...
Du har altså ikke skriftligt på det om jeg forstår dig ret?

Over z-aksen, tænker at den bliver ustabil ellers, eller har du en anden mening?
Nu har jeg ikke mine gamle formelsamlinger i nærheden, men det ser ud til at blive 5 mm nedbøjning, hvis den ligger på den måde. Så det skal være OK.

F fribygg sagde:
Du har altså ikke noget skriftligt på det, hvis jeg forstår dig rigtigt?
Der er skriftligt pr. mail, hvis det kan berolige din bekymring, vil du have, at jeg sender det til dig til gennemgang? Det er dog på finsk...

K Kane sagde:
Nu har ikke jeg mine gamle formelsamlinger i nærheden men det ser ud til at blive 5 mm nedbøjning hvis den ligger på den måde. Så det skal være OK.
Tusind tak for et fornuftigt svar, det ser ud til at være svært på dette forum disse dage.

Findes skriftligt per mail hvis det beroliger din bekymring, vil du jeg skal sende det til dig for gennemgang? Er på finsk dog...
Skal løftet og flytningen ske i Finland ved jeg ikke hvilke regler der gælder, her i Sverige skal du alt sammen sætte ovnen op igen og lade skorstensfejeren trykprøve og godkende installationen, før du tager den i brug efter at have flyttet den.

Løfter, flytter og reparerer huse om dagen, så løftet er intet problem, vendte mig til dette forum for at få en beregning på en bjælke som jeg allerede har og vil løfte/hænge op 500kg i på midten af 2m dvs 1m. Gubbgissningar och förlöjligande undanbedes.
Tusind tak for et fornuftigt svar, virker til at være svært på dette forum disse dage.
Altid svært at få et svar man vil have ;) Jeg holder stadig ved at hvis det ikke er S355 stålkvalitet i din bjælke så kan du få problemer. Men det måske går at stive den af med noget andet...

K Kane sagde:
Nu har ikke jeg mine gamle formelsamlinger i nærheden, men det ser ud til at blive 5 mm nedbøjning, hvis den ligger på den måde. Så det skal være OK.
Hvis det er en bjælke, som man bruger midlertidigt til f.eks. en løft, er nedbøjning et kriterium, der er specielt vigtigt, medmindre deformationen ikke er så stor, at den giver andre negative effekter. Det vigtigste er, at vi ikke får nogen kollaps af tværsnittet, og det første krav er, at vi har god sikkerhed mod plastisk deformation. Men for mange tværsnit er der også stabilitetskrav, der skal kontrolleres. Så jeg ville ikke have brugt bjælken på den måde. Jeg synes ikke, man skal slække på sikkerhedsfaktoren; der er sikkert usikkerheder ved vikke.

F fribygg sagde:
Skal løftet og flytningen ske i Finland, ved jeg ikke, hvilke regler der gælder. Her i Sverige skal du flytte ovnen og lade skorstensfejeren trykprøve og godkende installationen, før du tager den i brug efter at have flyttet den.
Jo, det kan jeg alt tænke mig. Hvor finder man kilde på reglerne om, at man skal flytte ovnen efter flytning i Sverige? Har du specifikt stillet det spørgsmål til myndighederne? Vil gerne se det skriftligt.

Jo det kan jeg alt tænke mig. Hvor finder man en kilde på reglerne om, at man skal sætte om ovnen efter flytning i Sverige? Har du specifikt stillet det spørgsmål til myndighederne? Vil gerne se det skriftligt.
Du må nok tjekke hos Boverket hvilke regler der gælder for nyinstallerede gamle ildsteder, jeg ved ikke hvad der gælder for din ovn og om den overhovedet kan blive godkendt til fyring.

Z zbynio sagde:
Altid svært at få et svar, man vil have ;) Jeg holder stadig ved, at hvis det ikke er S355 stålkvalitet i din bjælke, så kan du få problemer. Men det måske kan stives op med noget andet...
Har inget problem at få et negativt svar dog vil jeg at man holder sig til emnet, kan forsøge at kontrollere kvaliteten på bjælken, kan muligvis få det frem med lidt forskning

F fribygg sagde:
Du må nok kigge på Boverket hvilke regler der gælder for nyinstallerede gamle ildsteder, jeg ved ikke hvad der gælder for din ovn og om den overhovedet vil kunne godkendes til fyring
Så du gættede altså bare når det gælder min ovn

Har du specifikt stillet det spørgsmål til myndighederne?
Jeg forstår ikke hvad du mener.

Så du killgissade då altså når det gjelder min ovn
Kolla boverket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.