3,750 læst ·
43 svar
4k læst
43 svar
Beregn bjælke
Det er jo ikke sværere end at beregne største bøjespænding som største moment divideret med bøjemodstanden. I dette tilfælde bliver det M=2500*900 Nmm og bøjemodstanden rundt om Z =13800mm3 (tabelværdi) så får man en største spænding på 163 MPa. Hvis det er et 235 materiale, så er det lidt for lille sikkerhed. For Lyfbalkar vil man have en faktor to mod plastisk deformation. Jeg ville ikke løfte med hjælp af den bjælke. Hvis man i stedet bøjer rundt om Y, er spændingerne i bjælken ikke noget problem, men man bør beregne på vipping. Det gør jeg ikke til daglig, så det har jeg ingen kontrol på, hvordan man hurtigt gør det.
Skal løftet og flytningen ske i Finland ved jeg ikke hvilke regler der gælder, her i Sverige skal du alt sammen sætte ovnen op igen og lade skorstensfejeren trykprøve og godkende installationen, før du tager den i brug efter at have flyttet den.B Byggare och renoverare sagde:
B Byggare och renoverare sagde:
Altid svært at få et svar man vil haveB Byggare och renoverare sagde:
Hvis det er en bjælke, som man bruger midlertidigt til f.eks. en løft, er nedbøjning et kriterium, der er specielt vigtigt, medmindre deformationen ikke er så stor, at den giver andre negative effekter. Det vigtigste er, at vi ikke får nogen kollaps af tværsnittet, og det første krav er, at vi har god sikkerhed mod plastisk deformation. Men for mange tværsnit er der også stabilitetskrav, der skal kontrolleres. Så jeg ville ikke have brugt bjælken på den måde. Jeg synes ikke, man skal slække på sikkerhedsfaktoren; der er sikkert usikkerheder ved vikke.K Kane sagde:
Jo, det kan jeg alt tænke mig. Hvor finder man kilde på reglerne om, at man skal flytte ovnen efter flytning i Sverige? Har du specifikt stillet det spørgsmål til myndighederne? Vil gerne se det skriftligt.F fribygg sagde:
Du må nok tjekke hos Boverket hvilke regler der gælder for nyinstallerede gamle ildsteder, jeg ved ikke hvad der gælder for din ovn og om den overhovedet kan blive godkendt til fyring.B Byggare och renoverare sagde:
Har inget problem at få et negativt svar dog vil jeg at man holder sig til emnet, kan forsøge at kontrollere kvaliteten på bjælken, kan muligvis få det frem med lidt forskningZ zbynio sagde: