7,130 læst ·
31 svar
7k læst
31 svar
beregn beton, sprængt?
hvordan får du pladen til 20, hvis den er 15 cm tyk i den ene ende og 12 i den anden?
jeg trak blot ting fra for at finde ud af, hvor meget beton jeg skulle have til overs for at være sikker på, at det ville række.. men fik jo som bekendt 1 m3 for lidt...
jeg trak blot ting fra for at finde ud af, hvor meget beton jeg skulle have til overs for at være sikker på, at det ville række.. men fik jo som bekendt 1 m3 for lidt...
altid tage det dybeste mål.
men jeg har arbejdet i branchen, og vi kan justere priser til kunden, så denne kun betaler for kubikken i formen.
derefter må vi betale for overskydende kubik. men som mest plejer det at blive en kubik over.
men jeg har arbejdet i branchen, og vi kan justere priser til kunden, så denne kun betaler for kubikken i formen.
derefter må vi betale for overskydende kubik. men som mest plejer det at blive en kubik over.
Senest redigeret af en moderator:
jo jag forstår hvordan du regnede, men da ville jeg få masser af beton til overs... og det dybeste mål er jo i randbjælken altså 25cmx132m3 = 33m3 men sådan kan man ikke regne...SBH sagde:
jeg ville have pladen tykkere i portenderne hvor man kører ind med køretøjer, derfor "hælder" hele pladen
har været meget omhyggelig... har skrabet med hænderne under hver plade for at få dem så godt som muligt og derefter hoppet på dem... (tror jeg brugte 3 dage på at lægge det nederste lag af celleplast)Mattiaz sagde:
makadamet var 16/32 så der kan jo være en risiko for, at celleplasten synker lidt ned i makadamet, men aldrig 2 cm!
jeg havde jo bestilt 1,5 m3 mere, end jeg havde beregnet, men så manglede der altså stadig 1 m3, altså 2,5 m3 mere end beregnet,SBH sagde:
jeg kan synes, det er rimeligt at betale for den ekstra kubik ifølge prisoplysning, jeg fik, da jeg bestilte, ca. 1600, men så tilkom jo en masse gebyrer, fordi de kørte 1 m3 ud, så det blev næsten 5000 for den m3...
At celleplasten skulle komprimere sig føles ikke sandsynligt overhovedet. I så fald er det jo makadambunden som er blevet komprimeret, men som du siger så lyder 2 cm ret meget. Mest sandsynligt er det, at de simpelthen har snydt dig for den overskydende kubik, men det vil dog blive meget svært at bevise dette. At den sidste bil kostede 5000 kroner føles også lidt som ågerrenter, afhængigt af hvor langt væk du bor. Har du fået en specificeret faktura?
jo jeg forstår jo, at det bliver dyrere, men jeg vil jo hævde, at de er kommet med for lidt beton...SBH sagde:
en ny beregning worst case scenario:
plade 15 cm x 127,8m2 (9x14,2m da kantelementerne er 10cm tykke) = 19,17m3
kantbjælke 45,6 meter x 0,1*0,2 = 0,912 m3 (kantbjælken ligger en dm ind rundt hele pladen)
det yderste stykke, altså vinklen på L-elementet 46,8 meter x0,1x0,1 delt i 2 = 0,232m3
i alt altså 20,314m3 så burde vel for pokker 20,5 m3 række!!! for derefter skal masser regnes fra!
Senest redigeret:
jo jeg har fået en specificeret faktura, der var tillæg etc men det endte på mellem 4000-5000 kan tjekke præcist når jeg kommer hjem... men har jeg betalt for 21,5 m3 men kun fået 19 m3 så er det jo bedrageri!falkn sagde:At celleplasten skulle komprimere sig føles ikke sandsynligt overhovedet. I så fald er det jo makadambunden som har blevet komprimeret, men som du siger så lyder 2 cm ret meget. Mest sandsynligt er det, at de simpelthen har snydt dig for den overskydende kubik, men det bliver dog meget svært at bevise dette. At den sidste bil kostede 5000 kroner føles også lidt som bondefangeri, afhængigt af hvor langt væk du bor. Har du fået en specificeret faktura?
Jeg synes også, det er mærkeligt. Enten har du misset noget i din udregning, eller så har du simpelthen fået for lidt beton.
Jeg har aldrig købt beton fra bil, men derimod makadam. Betaler man virkelig per kubik? Vejes bilen ikke før og efter fyldning for at finde ud af, hvor mange kilo beton de hælder i? Eller hvordan ved man (og de), hvor mange kubik som leveres?
Jeg har aldrig købt beton fra bil, men derimod makadam. Betaler man virkelig per kubik? Vejes bilen ikke før og efter fyldning for at finde ud af, hvor mange kilo beton de hælder i? Eller hvordan ved man (og de), hvor mange kubik som leveres?
Det forekommer, at fabrikkerne ikke rigtig har styr på opskrifterne, så det, som computeren vejer op, i virkeligheden ikke bliver en kubik. Man kan have fejl på densiteten eller ændret i opskriften og rodet sig.
I dette tilfælde er det nok mere sandsynligt, at celleplasten har sat sig - ujævnheder og skarpe sten, der holder den oppe, trykkes ind i celleplasten, når betonen tynger ned.
Måske beregnede du en smule sparsomt.
I dette tilfælde er det nok mere sandsynligt, at celleplasten har sat sig - ujævnheder og skarpe sten, der holder den oppe, trykkes ind i celleplasten, når betonen tynger ned.
Måske beregnede du en smule sparsomt.
Jeg reagerede faktisk på, at du brugte 16-32 makadam øverst. Troede det almindelige var, at man lagde på nogle centimeter med 3-5 flis (eller lignende) netop for lettere at kunne afrette samt at celleplastens anlægsflade bliver mere jævn.
Hvilken kvalitet var det på cp?
Mange synes, at de er smarte, og køber en dårligere (billigere) kvalitet på cp, men den trykkes sammen da, 2cm er slet ikke umuligt!
Og en anden ting, trykkes den sammen så bliver den tyndere, og isoleringsevnen bliver jo så også dårligere!
Mange synes, at de er smarte, og køber en dårligere (billigere) kvalitet på cp, men den trykkes sammen da, 2cm er slet ikke umuligt!
Og en anden ting, trykkes den sammen så bliver den tyndere, og isoleringsevnen bliver jo så også dårligere!
Selv hvis han havde kørt med S80, ville den ikke presses sammen 2 cm af betongens egenvægt. Det er jo bare at lave en overslagsberegning - han kunne støbe en plade med en meters tykkelse, og da ville han få et par procent krybedeformation - eller er jeg helt forkert på den?
Jeg kunne ikke lade være med at regne på det:
Densiteten af beton er typisk 2400 kg, tilladt langtidslast er typisk 1/3 af trykstyrken. 80 kPa x 1/3 = 24 kPa = 24 kN/m2 hvilket er typisk 2,400 kg / m2 hvilket giver 1 m3 beton, og da er vi stadig i området for krybning.
Nej, de to centimeter kommer nok af, at pladerne synker ned i underlaget, og underlaget trænger ind i pladerne.
Jeg kunne ikke lade være med at regne på det:
Densiteten af beton er typisk 2400 kg, tilladt langtidslast er typisk 1/3 af trykstyrken. 80 kPa x 1/3 = 24 kPa = 24 kN/m2 hvilket er typisk 2,400 kg / m2 hvilket giver 1 m3 beton, og da er vi stadig i området for krybning.
Nej, de to centimeter kommer nok af, at pladerne synker ned i underlaget, og underlaget trænger ind i pladerne.