hej!

har støbt plade og har beregnet den præcise mængde, der burde være brugt, nemlig 18,73 m3

(har også lagt gulvvarme og armeret, og da burde det gå 200-300 liter mindre beton, men det har jeg ikke regnet for at være på den sikre side)

det burde være præcist, eftersom man har bygget formen i celleplast.

jeg bestilte 20,5 m3, og da jeg fik den, manglede der 1 m3! den sidste kubik kostede 5000:-!

hvor præcist beregner betonstationen? måske har jeg ikke fået den bestilte mængde?

de, der kørte betonbilerne, påstår, at celleplasten sætter sig, og deraf den øgede mængde, men kan celleplasten sætte sig omkring 2 cm? det har jeg svært ved at tro!

pladen er 133 m3, og hvis celleplasten satte sig 2,25 cm, svarer det til 3 m3,

hvad tror I? er det praksis, at man får mindre end bestilt, eller har de ret i, at celleplasten synker så meget?

MVH/T

Det burde vel kunne beregnes? Der findes vel data på, hvor meget cellpladen synker sammen ved en vis vægt. Eller så ringer du og tjekker med forhandleren/producenten af cellplasten. De burde jo vide det.

Da jeg støbte gulv i kælderen, sagde de fyre, der gjorde arbejdet, at de altid havde lidt ekstra med, end hvad kunden havde bestilt, bare for en sikkerheds skyld (hvilket var heldigt, for vi havde brug for lidt ekstra)... og de tog ikke noget ekstra gebyr for det. Men hvad der er praksis, ved jeg ikke...

Man får normalt ikke ud al betonen af bilerne heller så praksis er at bestille lidt ekstra netop for at undgå at skulle sende en ekstra bil. Tror ikke cellplasten synker sammen men er det dårligt padet kan det synke gennem at singlet trykkes ind i frigoliten.

Hvis man pumper beton, skal man regne med 300 liter ekstra. Har du regnet rigtigt på mængden inkl. vot? At trække liter fra på grund af armering og gulvvarmeslange føles lidt overkill.

Jeg vil desværre tro, at betonbilen har haft den rigtige mængde beton med. Selv hvis det mod forventning ikke var tilfældet, er det nok svært for dig at bevise noget andet.

Jeg kan også godt lide, når teori og praksis spiller sammen, og har regnet ret præcist på en 75 kvm plade. Betongfyren var skeptisk: "Det her kommer aldrig til at række!". Det endte med, at han rystede det sidste ud, så der blev for meget beton, hvilket skabte et ret stort ekstraarbejde for mig med at fjerne det overskydende. :mad:

jo jeg har regnet helt korrekt, bortset fra fejl osv, (arbejder som regnemaskine kan man sige, så hvis der er noget jeg kan, så er det det :) )

men når jeg som privatperson ringer til betonfabrikken og siger, at der skal bruges 18,73 m3, og de ved, at der vil blive tilbage 1 m3 i bilerne, burde de naturligvis oplyse mig om det?

jeg regnede for sjov volumen ud for armering og gulvvarmeslange for på den måde at vide, hvor meget der ville blive til overs, men overrasket blev man jo naturligvis, da den sidste bil var tom og der manglede 1 m3.... :(

injonil sagde:
Jeg ville desværre tro, at betonbilen har haft den rigtige mængde beton med. Selv hvis det mod forventning ikke var tilfældet, er det nok ret svært for dig at bevise noget andet.

Jeg kan også godt lide, når teori og praksis spiller sammen og har regnet ret præcist på en 75kvm plade. Betonkøreren var skeptisk: "Det her kommer aldrig til at række!". Det endte med, at han rystede det sidste ud, så der blev for meget beton, hvilket skabte et ret stort ekstra arbejde for mig at fjerne det overskydende. :mad:
regnede du da med, at cellplasten satte sig noget?

Nej! Derimod havde jeg en lille margin, kan ikke huske tallene, men hvis jeg havde regnet ud 5,7 kubik, så bestilte jeg 6 kubik, og ikke 7 som nok de fleste andre ville have gjort.

skal ringe bolaget og se hvad de siger,,, lidt burde det vel gå at prutte om i det mindste...om ikke andet på at de ikke kom til tiden, da lastene var bestilt =)

S
hvilken beton brugte du?
var det "bare" en flad plade? eller med forstærkninger?

Senest redigeret af en moderator:
undrer om betonen hed c 28/32, almindelig beton var det i hvert fald,

almindelig flad plade med en kantbjælke rundt omkring

S
havde det været skb havde jeg forstået.
det er svært at regne ud præcist hvad der går til i kubik.
men at det kan variere så meget som du skrev.
hvilke mål havde du på støbningen?

peternicklas
Har støbt 2 plader på 33 samt 60 kvm. Rænket ud og bestilt efter mine beregninger og afrundet op til nærmeste kubik. Det skulle efter mine beregninger have rundt 400 liter i reserve og i begge tilfælde så kørte de hjem med 200-300 liter tilbage i potten. Bestiller du en volumen så skal du få den volumen. Har du regnet rigtigt så er du mest sandsynligt blevet snydt. At celleplasten skulle synke så meget finder jeg ikke sandsynligt.

skb? er det vibbfri?

så her har jeg regnet:

14,4*9,2 = 132,48 m2

da den er forskellig tykkelse 15cm på den ene gavl og 12 på den anden med en jævn hældning

bliver det: (132,48x0,15+132,48x0,12)/2 = 19,872+15,897 / 2 = 17,88 m3

kantbalk 20*10cm = 14,4+14,4+9,2+9,2 x0,1x0,2 = 47,2 meter lang x 0,1*0,2 = 0,944 m3 kantbalken er lidt kortere, da den ikke ligger i yderkant af pladen, da der er en stående celleplast yders på 10 cm, så egentlig skal man trække lidt fra, men det bliver kompenseret af skråskæringen af L-elementerne

derefter kan vi trække fald fra på 2 gulvafløb med areal på 6*7,2 hvilket bliver 360 liter per styk, da afløbene ligger 2,5 cm lavere. = minus 0,72m3

17,88+0,944-0,72=18,1 m3

MEN nu er det sådan, at det gamle garage "indkrænger" på et areal af 8,6*0,2 hvilket giver minus 0,17 m3, så kommer der armering og gulvvarme til, hvilket giver minus 0,3 m3, så det burde ikke have gået så meget beton som det gjorde...

nu blev beregningen meget uklart men som I kan se har jeg regnet på alt ;)

S
regn aldrig noget fra, når du gør sådan noget
bare pladen får jeg til 20 kubik (uden kantbalk).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.