Hej!

Nu nærmer det sig byggestart for min balkon/altan. Jeg har brug for hjælp til at verificere min dimensionering. Er der nogen venlig sjæl, der kan hjælpe mig?

Jeg overvejer at bruge 28x120 trall. Der bliver ikke noget tag over, og den vil være åben nedad, så vand kan løbe lige igennem.
Jeg tænker, at den skal være 480 cm bred og 260 cm dyb. Den vil komme til at ligge i en højde af ca. 260 cm over jorden. Den vil stå med stolper på klippegrund.
Jeg havde tænkt mig at dimensionere som nedenfor:
Bærende bjælker 45x195mm i forkanten og skruet i husvæggen og på stolperne i enderne. Gulvbjælker på 45x170 med cc 60.
Den forreste bærende bjælke bæres op af stolper 3 eller 4 (?) enten limtræ 115x115 eller egne stolper af 3 stk. 120x45mm sammenboltet.

Håber det er forståeligt uden tegning, for sådan en har jeg ikke formået at få lavet digitalt.

Materialelisten bliver så:
45x195mm bærende bjælke
45x170mm gulvbjælker
28x120mm trall
115x115mm stolper eller 120x135mm

Meget taknemmelig for hjælp omkring dette. Jeg har søgt på forummet men ikke fundet helt det rette.

Stolperne burde vel være nok med 95x95?

Ja vælg limtræ til stolperne, det bliver nok pænest, hvis stolperne er lavet i ét stykke plejer de at kunne blive lidt revnede.
Ja 95 burde fungere, men de kan blive lidt svajende, når de er 2,6m lange.

Der er plads til ca. 15 personer på balkonen, forestil dig børnene holder fest, når I er væk, og alle hopper i takt til musikken..
Tænk også på at alle måske kaster sig mod rækværket.

Senest redigeret:
Jeg tænkte at bruge stolper i limtræ, eftersom præcis som Krillew siger, har de massive en tendens til at revne. Jeg følte også, at 95x95 kunne se lidt spinkelt ud, og derfor er jeg mest interesseret i 115x115.
Nogle synspunkter på spændvidde og dimensioner? Jeg kan gå op til 220 i forkanten af balkonen, men afstanden mellem vinduerne på underetagen og altandøren gør, at jeg ikke kan få plads til mere end 195mm, som fæstnes i væggen.

//Mattias

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.