Vi er i gang med at bygge hus og skal have en altan ovenover indgangen. Den er 4,80 bred og 2,30 dyb. I tegningen hviler altanens bjælker på en limtræsbjælke, som igen står på 2 søjler på 145x170.

Vi vil i stedet gerne have 4 søjler jævnt fordelt, som så bliver lidt mere slanke. Er der nogen, der ved, hvordan man beregner den rigtige dimension? Konstruktøren, som vi hyrede, er desværre ikke længere til at få fat i.

95x95, men i dette tilfælde er søjlernes højde også vigtig, hvilket påvirker deres modtagelighed over for knækning

Hej!

Jeg er i startfasen med at bygge en altan med næsten præcis samme mål som din.

Skiftede panel sidste år, hvor altanen skal være, og satte en 45x220 imp regel under panelet, så jeg har noget at fastgøre til.

Jeg tænkte på at bruge 6 stk. 95x95 stolper, som er den større bærende kraft. 2 mod huset og 4 i yderkanten.
Som bærende bjælker tænkte jeg at bruge samme dimension som jeg har brugt til terrassen, 45x220 rundt om.
600 cc.

Har I nogle andre tips, som man skal overveje ved altanbyggeri?

Mvh.

På en dybde af 2-3m er en stolpe i midten ikke nødvendig. Stolper på den ydre kant vil være tilstrækkelige.

• Synes
Kraftkung
  • Laddar…
Tænkte som på dette billede jeg vedhæftede.

• Et to-etagers hus med en stor balkon øverst, trapper og en veranda i træ.
Den bliver 2,5m x 5m.

Dette indlæg er 200x200 eller mere, men for dig er 95x95 OK

Jeg ved det, mener kun som eksempel. 4 ydre stolper på 95x95 burde være nok. Derefter en bærende bjælke på 45x220 rundt om og som regelværk. 28x120mm terrassebrædder som gulv.

• Synes
sturnus
  • Laddar…
Bjælker fra væggen til ydersiden er nok 170x45

• Synes
Kraftkung
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.