Hvilke laster regner man med på et gulv? Det drejer sig om et kælderrum, som har stuen ovenfor, og vi skal erstatte en bærende væg i kælderen, der strækker sig til halve rumlængden, med en bjælke som strækker hele længden i stedet. Den bærende skillevæg holder nok egentlig kun pladen, som er støbt for pejsen i stuen ovenfor, for den anden halvdel af etageadskillelsen fra skillevæggen til bærende rumvæg har samme dimensioner som det resterende gulvbjælkelag i rummet, som strækker sig hele rumsbredden uden midtersupport.
På billedet er de grønne linjer etageadskillelsen, som jeg ikke har kunnet fastslå den præcise dimension på, men som ser ud til at være omkring 200x25, mere præcis måling vil blive foretaget, når jeg kan frilægge lidt mere. Rummet er ca. 370x320, skillevæggen er 185 lang. Den grønne firkant er pejsens plade, som er støbt i et med ydervæggene og skillevæggen.
Da vi ønsker at fjerne skillevæggen, må vi også fjerne betonpladen, der bærer den (så pejsen, som vi alligevel ikke sørger over, ryger altså også), og efter mange diskussioner om hvordan vi gør, er vi kommet frem til, at den bedste måde er netop at sætte en bjælke langs midten af rummet og på den måde støtte hele etageadskillelsen, uanset om det er nødvendigt eller ej.
Vi vil have bjælken op i etageadskillelsen, hvis det er muligt, da loftshøjden i rummet allerede er lav, så planen er at lægge bjælken på gulvet, støtte etageadskillelsen på hver side af hvor bjælken skal op, save ud til bjælken i hver bærende bjælke, stikke bjælken op på sin nye plads, støtte den, hvor den skal sidde i begge ender, og derefter lægge etageadskillelsen i sko på begge sider af bjælken.
Her er nu den røde linje bjælken, og de blå er de nye linjer, der erstatter pladen, som pejsen har stået på.
Jeg har evnen til at regne på ting, men det drejer sig sædvanligvis om maskinbevægelse og detaljer i stål. Byggeteknik kan jeg ikke, men en stålbjælke, type IPE eller HE, som jeg svejser sko på for at "lægge" brædøderne i, er min idé. Huller i skosiderne for at skrue brædder og sko sammen.
Er dette vanvittigt?
Hvis ikke, vil jeg gerne vide, hvad jeg skal regne med for last på gulvet, og hvis nogen har meninger omkring udførelsen. Det ville jo være rart at kunne have en ordentlig sofagruppe og mødes med hele familien i stuen, uden at festlighederne ender i en træbunke i det nye badeværelse, der skal være nedenunder