Hej, Jeg er i gang med at renovere badeværelse i et gammelt køkken, der ligger på overetagen i mit hus, som er bygget i 1945. Bjælkerne har en spændvidde på 4 meter, og de har en dimension på ca. 70x220 ifølge mine målinger. Der er en væg på den ene side 1,5 meter inde, så rummet er kun 2,5 meter. Nu har jeg limet 22mm spånplade på bjælkerne og derefter limet gulvgips oven på spånpladen og derefter flydespartlet 35mm ovenpå. Det bliver jo en del vægt. Nogen der har en opfattelse af, hvor meget man kan belaste bjælker af denne dimension. Hvilken bæreevneklasse det er, ved man vel ikke. Antager, at man tog lidt ekstra hensyn før i tiden.

tog i ved jeg ikke men man brydde sig sjældent om at det svigtede. I dag er jo det en ekstremt vigtig parameter hvis man skal bygge badeværelse og flydespartle. Nu ved jeg ikke hvor mange bjælker du har men rent spontant lyder det som du skulle have lagt noget ekstra derind inden du lagde der plader.

Hvad skal du have for overflade?

Klinker. Det var derfor jeg limede gipsplader for at stive op. Så er det primet og flydespartlet med fiberforstærket.

Jeg ville nok (i stedet for gulvgips) have forstærket bjælkelaget ved at lægge en ekstra regel ind for at opnå cc300
Den behøver måske ikke at være 70x220, men noget mindre i højden og indskydes på passende steder.
Derefter ville jeg have flydt direkte på en vel-primeret spånplade med armeringsnet

Nu er du jo allerede kommet et godt stykke vej, og med de dimensioner du angiver: 22 spånplade + gulvgips + 35 mm fiber så bliver det nok meget stift alligevel.:thumbup:

Når det gælder 40'er huse, er de ofte overdimensionerede rent generelt, men ikke uden svaj af den grund.

Fast 4m spændvidde og 220 høje bjælker, det tror jeg er i overensstemmelse med dagens dimensionerings-tabeller, eller nu er det vel 225mm som gælder. At lime gulvgips (med den rette type lim!) skal give en forstivning som svarer til, hvad man får af cc30 i stedet for cc60 mellem bjælkerne.

Intet galt med gulvgips som sådan, men ældre huse kan være ret ujævne og svære at få gipsplader (eller andre plader også for den sags skyld) til at ligge tæt op ad hele overfladen. Og sprækker som ikke lim og skruer kan overbryde, vil man jo ikke have i denne situation.
Så kan holdbarheden blive bedre, hvis man flyder tykkere, men på et enklere, men velreguleret underlag.

Senest redigeret:
Det føles meget stabilt i hvert fald :rolleyes:

• Synes
MagHam
  • Laddar…
Det afhænger af, hvad du er ude efter. Hvis du overvejer badekar, bør du nok lade nogen beregne det. Tjek også om dit forsikringsselskab godkender badekar på overetagen, det gør ikke alle.

Ja, skal sætte mig en dag og regne på det. Er ikke bekymret direkte, men kan være godt at få et tal på det for en sikkerheds skyld. Har haft en masse flydespartel sække stablet på stedet hvor badekarret skal stå, hvilket sikkert blev 400 kg, så det bærer nok. Det ville være interessant at måle, hvor meget gulvet svajer ved belastning, netop med tanke på klinker, der skal lægges på gulvet. :-) Hvad angår forsikringsselskab, så skal så vidt jeg ved Folksam, som jeg har, godkende det. Det havde vi i det forrige hus.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.