Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Jeg har en madkælder (i kælderen) med slammet Leca som vægmateriale og har til hensigt at "opgradere" overfladen med noget keramisk materiale. Sandsynligvis teglskaller (20 mm tykke rigtige teglsten). Overfladen, der er slammet, er 3-5 mm tyk og meget porøs og kan med lidt anstrengelse skrabes helt af. Jeg har tidligere vandglasbehandlet det meste, og det holder bedre, men er ikke stenhårdt som en tyk pudset overflade. Hvilke alternativer har jeg for at underlaget skal holde ordentligt til en ny overfladebelægning? Rive det hele ned eller måske vandglasbehandle ordentligt? Teglskallerne vil blive sat med klinkerfix og derefter fuget med kalkmørtel. Jeg kunne jo prøve med et par stykker og se, om man kan rive dem løs.
Jeg ville sætte en cementbaseret plade gulv til loft og klistre murstenen 20mm mod med fliseklæb og fuge med kalkmørtel mod pladen!
Vælg tykkelsen på cementpladen, så den kan holde til at bore og hænge hylder
Behøver du ikke at hænge ting, så kig på eps-plader med fibercement Jackon fx...som man bygger badeværelser med
Vælg tykkelsen på cementpladen, så den kan holde til at bore og hænge hylder
Behøver du ikke at hænge ting, så kig på eps-plader med fibercement Jackon fx...som man bygger badeværelser med
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Spørgsmålet er, hvor dampåben en fibercementplade er. En del af tanken med tegl er netop, at væggene skal ånde ordentligt. Det er koldt i kælderen selv om sommeren (frikøl), så der sker en del fugtvandring. En af væggene ligger mod klippegrunden.
Når jeg tænker efter, så findes der nok en Flex med rigtig hård børste og udsug, som kan gøre arbejdet rimeligt enkelt.
Når jeg tænker efter, så findes der nok en Flex med rigtig hård børste og udsug, som kan gøre arbejdet rimeligt enkelt.
Cementplader er damptætte, men ikke i fugerne! Borehuller? Løber der kondens i dag på varme sommerdage, når det regner?Johan Gunverth sagde:
Spørgsmålet er, hvor dampåbent en fibercementplade er. En del af tanken med tegl er netop, at væggene skal ånde ordentligt. Det er koldt i kælderen selv om sommeren (frikolde) så der sker en del fugtvandring. En af væggene ligger mod klippegrunden.
Når jeg tænker over det, så findes der nok en Flex med virkelig hård børste og udsug som kan gøre arbejdet nogenlunde enkelt
Hvis du fastgør det første lag tegl i gulvet og limer cementpladen stående med spalte ved hjælp af, at væggen ikke er 100% lige.. som cementpladerne, så kan du efterlade en åbning ved loftet også mod teglen, så får du perfekt lige holdbart underlag, der ånder.
Klik her for at svare