6,712 læst ·
18 svar
7k læst
18 svar
Isolering af LECA-væg - vægbeklædning
Side 1 af 2
Har en ydervæg af pudsede LECA-blokke (ca. 9m lang).
Væggen vil forblive fri, mod et uisoleret ude-rum med tag. (vand / sne kan komme ind i rummet)
Havde tænkt på at isolere væggen med 2 x 100 mm eller 3 x 70mm - med noget.
(Flamingo eller mineraluld/stenuld eller...)
Udenpå isoleringen bør væggen få en passende beskyttelse.
Hvilken type isolering bør man vælge?
Hvordan fastgør man isoleringen i Leca-blokkene?
Hvad bør væggen beklædes med?
Væggen vil forblive fri, mod et uisoleret ude-rum med tag. (vand / sne kan komme ind i rummet)
Havde tænkt på at isolere væggen med 2 x 100 mm eller 3 x 70mm - med noget.
(Flamingo eller mineraluld/stenuld eller...)
Udenpå isoleringen bør væggen få en passende beskyttelse.
Hvilken type isolering bør man vælge?
Hvordan fastgør man isoleringen i Leca-blokkene?
Hvad bør væggen beklædes med?
Mit staldtip er 145 + 45 glas-/stenuld, med stående regler 45x145 inderst, fastgjort med bygningsbeslag, liggende 45x45-95, asfaboard, tynd luftspalterdannende sømlekter 3-10 mm, og yderst en klassisk træpanel med listeplanker.
Alle yderkanter skal tætnes med regler, så der ikke findes et eneste hul eller sprække større end 5x5 mm ind mod isoleringen for at forhindre gnaverne i at pulverisere ulden. Hvis listebeklædning bruges, skal musebånd anvendes, (både nederst og øverst).
Robust og klassisk variant.
Alle yderkanter skal tætnes med regler, så der ikke findes et eneste hul eller sprække større end 5x5 mm ind mod isoleringen for at forhindre gnaverne i at pulverisere ulden. Hvis listebeklædning bruges, skal musebånd anvendes, (både nederst og øverst).
Robust og klassisk variant.
Er det ikke risikabelt at lægge træ mod sten?
Har ingen kontrol over, hvordan fugt kan påvirke konstruktionen.
Kan forestille mig, at "uterummet" (et luftigt koldt depotrum - hovedsageligt under jordoverfladen) kan bidrage til øget fugtighed mod væggen. (men det spiller måske ingen rolle?)
Har ingen kontrol over, hvordan fugt kan påvirke konstruktionen.
Kan forestille mig, at "uterummet" (et luftigt koldt depotrum - hovedsageligt under jordoverfladen) kan bidrage til øget fugtighed mod væggen. (men det spiller måske ingen rolle?)
Bør man lægge syllpapp eller lignende mellem træreglen og pudsen udenpå lecablokken?
Med byggbeslag menes en byggvinkel? Bør den være forstærket (pukkel på midten?)
Hvor mange vinkler bør man have på hver regel? (rækker en oppe, en nede og en på midten? - højde ca. 220-230 cm). Det rækker vel at sætte vinklen på den ene side af reglen?
Man klarer sig med almindeligt træ eller bør det være imprægneret træ?
Hvilken skrue / søm bruger man i lecablokken?
Er det altid CC60 der gælder?
Liggende regler behøver man ikke skrue fast med vinkler?
"45x45-95" Hvad betyder 45-95? (er det for lettere at finde reglen med asfaltpladerne når man bruger 95?)
Er ikke så kyndig, men er listelekten ikke nødt til at være tykkere? Og vindpapir behøves ikke?
Hvad er en listelekt?
Hvis man i stedet for regelsystemet limer en celleplastisolering direkte på pudsen, ville det så række?
Med byggbeslag menes en byggvinkel? Bør den være forstærket (pukkel på midten?)
Hvor mange vinkler bør man have på hver regel? (rækker en oppe, en nede og en på midten? - højde ca. 220-230 cm). Det rækker vel at sætte vinklen på den ene side af reglen?
Man klarer sig med almindeligt træ eller bør det være imprægneret træ?
Hvilken skrue / søm bruger man i lecablokken?
Er det altid CC60 der gælder?
Liggende regler behøver man ikke skrue fast med vinkler?
"45x45-95" Hvad betyder 45-95? (er det for lettere at finde reglen med asfaltpladerne når man bruger 95?)
Er ikke så kyndig, men er listelekten ikke nødt til at være tykkere? Og vindpapir behøves ikke?
Hvad er en listelekt?
Hvis man i stedet for regelsystemet limer en celleplastisolering direkte på pudsen, ville det så række?
Bør man lægge syllpap eller lignende mellem træreglen og pudset udenpå lecablokken?
Det kan man gøre, det skader ikke men er ikke nødvendigt på en væg.
Med bygningsbeslag menes en bygningsvinkel? Ja. Bør den være forstærket (bule på midten?) Nej.
Hvor mange vinkler bør man have på hver regel? (rækker en oppe, en nede og en på midten? - højde ca. 220-230 cm). Det bør række med 3 stk. hvis de er store/grove og fastgøres ordentligt i lecablokken. Det rækker vel at sætte vinklen på den ene side af reglen? Det bliver bedre og mere stabilt hvis de sættes på begge sider, men er nok ikke absolut nødvendigt.
Man klarer sig med almindeligt tømmer eller bør det være imprægneret tømmer? Almindeligt tømmer.
Hvilken skrue/spik bruger man i lecablokken? Der findes formentlig en del at vælge imellem. Lange (ca. 60 - 100 mm) og grove (hullerne i beslagene styrer, enten flere tyndere eller 1 - 2 grove som fransk skrue), varmgalvaniserede eller rustfrie, (er beslagene varmgalvaniserede bør skruen være det også).
Er det altid CC60 der gælder? Nej, det er valgfrit men cc 60 med 45 mm regler giver en afstand mellem reglerne som alle isoleringsplader er målt for. Cc 120 fungerer også.
Liggende regler behøver man ikke skrue fast med vinkler? Nej, de er kun 45 mm tykke og sømmes eller skrues i de nedre stående regler.
"45x45-95" Hvad betyder 45-95? (er det for lettere at finde reglen med asfaltborden når man bruger 95?) Netop. En 45x95 liggende på fladen er mere stabil at sømme i og med stort set ingen risiko for at ramme ved siden af reglen. Desuden ikke så kritisk at samlingen kommer på mikrometeren midt på reglen. Glem dog ikke at øge cc 60/120 hvis du har bredere end 45 mm regler.
Er ikke så kyndig, men spælækt behøver ikke være tykkere? Nej, ikke hvis den ligger ovenpå de underliggende horisontale regler. Og vindpap behøves ikke? Nej, ikke med asfaboard-plader.
Hvad er en listelekt? Det er f.eks. en 21x45. Så findes der høvlede og kantfasede varianter også for "elegante byhuse". Modsætningen er loftlekt som er bredere som f.eks. 21x95. Jeg synes listelekt er pænere og frem for alt giver en gnaver-tæt facade, (og også mere vindtæt), idet at panelbrædderne sidder tæt med kun 1 - 3 mm mellemrum.
Hvis man i stedet for regelsystemet limer en celleplastisolering direkte på pudset, ville det række? Det her må nogen anden svare på.
Det kan man gøre, det skader ikke men er ikke nødvendigt på en væg.
Med bygningsbeslag menes en bygningsvinkel? Ja. Bør den være forstærket (bule på midten?) Nej.
Hvor mange vinkler bør man have på hver regel? (rækker en oppe, en nede og en på midten? - højde ca. 220-230 cm). Det bør række med 3 stk. hvis de er store/grove og fastgøres ordentligt i lecablokken. Det rækker vel at sætte vinklen på den ene side af reglen? Det bliver bedre og mere stabilt hvis de sættes på begge sider, men er nok ikke absolut nødvendigt.
Man klarer sig med almindeligt tømmer eller bør det være imprægneret tømmer? Almindeligt tømmer.
Hvilken skrue/spik bruger man i lecablokken? Der findes formentlig en del at vælge imellem. Lange (ca. 60 - 100 mm) og grove (hullerne i beslagene styrer, enten flere tyndere eller 1 - 2 grove som fransk skrue), varmgalvaniserede eller rustfrie, (er beslagene varmgalvaniserede bør skruen være det også).
Er det altid CC60 der gælder? Nej, det er valgfrit men cc 60 med 45 mm regler giver en afstand mellem reglerne som alle isoleringsplader er målt for. Cc 120 fungerer også.
Liggende regler behøver man ikke skrue fast med vinkler? Nej, de er kun 45 mm tykke og sømmes eller skrues i de nedre stående regler.
"45x45-95" Hvad betyder 45-95? (er det for lettere at finde reglen med asfaltborden når man bruger 95?) Netop. En 45x95 liggende på fladen er mere stabil at sømme i og med stort set ingen risiko for at ramme ved siden af reglen. Desuden ikke så kritisk at samlingen kommer på mikrometeren midt på reglen. Glem dog ikke at øge cc 60/120 hvis du har bredere end 45 mm regler.
Er ikke så kyndig, men spælækt behøver ikke være tykkere? Nej, ikke hvis den ligger ovenpå de underliggende horisontale regler. Og vindpap behøves ikke? Nej, ikke med asfaboard-plader.
Hvad er en listelekt? Det er f.eks. en 21x45. Så findes der høvlede og kantfasede varianter også for "elegante byhuse". Modsætningen er loftlekt som er bredere som f.eks. 21x95. Jeg synes listelekt er pænere og frem for alt giver en gnaver-tæt facade, (og også mere vindtæt), idet at panelbrædderne sidder tæt med kun 1 - 3 mm mellemrum.
Hvis man i stedet for regelsystemet limer en celleplastisolering direkte på pudset, ville det række? Det her må nogen anden svare på.
Epsisolering sætter du med passende lim...og skum i samlinger så det ikke bliver sprækker!A Albireo sagde:Har en ydervæg af pudsede LECA-blokke (ca 9m lang).
Væggen vil forblive fri, mod et uisoleret ude-område med tag. (vand / sne kan komme ind i området)
Havde tænkt at isolere væggen med 2 x 100 mm eller 3 x 70mm - med noget.
(cellplast eller mineraluld/stenuld eller...)
Udenpå isoleringen bør væggen få en passende beskyttelse.
Hvilken type isolering bør man vælge?
Hvordan fæster man isoleringen i Leca-blokkene?
Hvad bør væggen beklædes med?
Vil du at det skal sidde lidt bedre se jackon
Belægning kan du lave med aktylharz puds som at male! Tyndt tyndt
Hvor kan man købe "aktylharz puds"? Har googlet men kan ikke finde det. Er det bare at male ovenpå iOS flamingoen? Lyder let..B byggarätt sagde:
Tænkte lige spørge: behøver man at pudse på lecablokke, inden man sætter eps-pladen? At udvide lecas isolering? mvhB byggarätt sagde:
Teoretisk nej, men ideen med pudsen er, at den medfører, at luften mellem lekablokkene står mere stille. (stillestående luft giver bedre isolering.)A Ahm.s sagde:
Lykkes man med at få samme dækning med "passende lim" til EPS-isoleringen, tilfører pudsen intet.
(Spontant føles det ikke nemt - om puds eller lim er billigere - ved ikke.)
EPS limen behøver ikke samme dækning, hvis der er puds på væggen.