Jeg har en vinduessektion i en bærende ydervæg. Over vinduessektionen ligger der i dag en kassebjælke (330 cm lang plus fastgørelse). Denne bjælke er i dag nedbøjet og hviler på vinduessektionen i midten. Jeg vil derfor skifte den ud med en limtræsbjælke.

Kræves der byggetilladelse eller byggeanmeldelse for en sådan operation? Jeg vil ikke ændre vindueshullets størrelse.

Byggetilladelse behøver du. Har du beregnet nedbøjningen? En kassedrag (stål?) er sandsynligvis betydeligt stivere end en limtræsbjælke med samme højde. Så det lyder som om du bytter nedad.

Jeg var uklar. Lådbjælken består af en øvre og en nedre træregel med krydsfiner på hver side. Der er ikke lavet nogen beregning, men en ven, der er konstruktør, mente, at en limtræsbjælke i samme dimensioner er betydeligt stærkere og stivere.

OK, det kan nok være rigtigt. Men du bør alligevel få hjælp til at beregne en passende dimension, hvis ikke andet så bør du have brug for en beregning til byggemelding.

O
Men hvis man ikke skal lave nogen egentlige ændringer... bare skifte type af bærende bjælke, så burde det ikke være nødvendigt med nogen byggetilladelse... min følelse... Jeg kan forestille mig, at hvis du skulle ændre bæreevnen betydeligt så ville det være nødvendigt med byggetilladelse. Det er et godt spørgsmål... For hvad folk ikke tænker på er, at hvis man laver en større ændring i sit hus, så skal der en byggetilladelse eller byggetilladelse til. River man en bærende væg ned, så skal man lave en byggetilladelse... Jeg foreslår, at du tjekker med kommunen....

peroande sagde:
Tak for linket. Desværre var min anvendelsessituation ikke med. Jeg ledte lidt og fandt denne dimensioneringsguide, hvor min anvendelse er med:
[link]
Hvis du klikker på garageporten, kan du vælge vinduesåbning, er det ikke det, du søger?

JOW sagde:
Om du klikker på garageporten så kan du vælge vinduesåbning, det er vel det du søger?
det går bara at vælge 1- eller 1,5-planshus. Jag har to plan.

Ok, så forstår jeg. Siden du havde var jo lige så god!

En anden enkel foranstaltning er jo at stille en stolpe mellem vinduerne, men det er måske ikke ok ifølge dine æstetiske ønsker. Eller om der skal indsættes skydedørsparti.

Odjuret sagde:
Men om man ikke skal lave nogen egentlige ændringer... bare skifte type af bærende bjælke, så burde det ikke være nødvendigt med nogen byggetilladelse... min fornemmelse... Jeg kan forestille mig, at hvis du skulle ændre bæretheden væsentligt, så ville der være brug for byggetilladelse. Det er et godt spørgsmål... For hvad folk ikke tænker på er, at hvis man laver en større ændring i sit hus, så skal der en byggetilladelse eller byggetilladelse til. River man en bærende væg ned, så skal man lave en byggetilladelse... Jeg foreslår, at du tjekker med kommunen...
Jeg har tjekket med kommunen. Da jeg vil skifte bjælketype, er det en ændring af den bærende konstruktion, selvom der ikke sker nogen ændringer af hullets størrelse. En byggetilladelse med dimensioneringsberegning kræves derfor.

JOW sagde:
En anden enkel løsning er jo at sætte en stolpe mellem vinduerne, men det er måske ikke i overensstemmelse med dine æstetiske ønsker. Eller hvis der skal indsættes en skydedørsparti.
Stolpe er helt klart nemmest, men jeg vil om muligt undgå det. Jeg vil ekstraisolere og flytte vinduerne ud i den nye del af væggen. En stolpe skulle stå under bjælken, dvs. i den gamle del af væggen og dermed blive ret dyb. I stedet for et sammenhængende vinduesparti ville jeg få flere separate vinduesåbninger ved siden af hinanden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.