Hej.
Jeg har et 1,5 plans 60'er hus med en skorsten i tegl, der står på gavlen (halvdelen af skorstenen stikker ind i huset og halvdelen stikker udenfor ydergavlen).
En del af skorstenen går igennem skunkrummet, og den del har skorstensfejeren nu for nylig sagt, at jeg skal pusse for at kunne fyre i den. De øvrige dele af skorstenen, der vender ind mod den indrettede del af huset, synes at være pusset og derefter beklædt med gips (tror jeg), så vidt jeg kan se fra skunkrummet.

Behøver man virkelig gøre dette? Hvad er faren? Den del af skorstenen, der går igennem skunkrummet, har jo en masse luftrum omkring sig, og intet brændbart ligger mod teglet.
Og hvis det skulle være sådan, at de dele af skorstenen, der ligger mod indvendige vægge, ikke er pusset, så kommer jeg jo ikke til det alligevel (selv om det ser ud til, at på de steder jeg kan se, så er det pusset).

Er skorstensfejeren for nidkær? Hvad siger loven? Er der nogen brandrisiko med upusset skorstensside på skunkrummet??

Jeg kender ikke reglerne for dette, men en pudset skorsten er tættere og dermed reducerer brandrisikoen.

Det er almindeligt, at skorstenen ikke er pudset, hvor den ikke kan ses, f.eks. ved et gulvbjælkelag. Det er der, den mest har brug for at være pudset på grund af brandrisiko.

Det er skorstensfejeren som vurderer om fyringstilladelse kan gives. Sandsynligvis er han bekymret for hvor varmt det kan blive hvis du får en revne i fugerne.

Jeg har fjernet lidt isolering i mellembjælkelaget, der ligger indenfor sidevinden, og ser at der er skorstenen pudset, men byggefirmaet har ignoreret at pudse de dele af skorstenen, som vender mod sidevinden.

mats_o udtrykte det mere korrekt; selvfølgelig kan en ikke pudset skorsten være tæt, men risikoen for at den ikke er tæt er større end for en pudset skorsten.

Som sagt, jeg kender ikke reglerne, men det er en fornuftig påpegning; der er opstået en del brande pga utætte upudsede skorstene.

Jeg lavede en tre-kanals murstensskorsten i vores nye hus. Her sagde skorstensfejeren, at alle kanter indendørs skal være pudset. (derefter var den lige så tæt som et stålrør)

Som nogen skrev tidligere, er en pudset skorsten tættere end en upudset.

Bland puds, tag en børste og en spand vand med op.
Fugt murstenene lidt ved at kaste vand på med børsten. Så er det bare at kaste pudset på. Hvis du vil have lidt gammel stil, så lad pudset tørre lidt 10-30 min afhængigt af temperaturen, børst så pudset med den våde børste.

Der er nogle billeder på bloggen
http://www.byggahus.se/bloggar/malmborg

Hej

Som en ( ) kan nævnes, at brændbare bygningsdele i nærheden af skorstenen ikke må udsættes for temperaturer over 85 gr C. Dette skyldes, at træ, der udsættes for forhøjet temperatur i længere tid, øger sin gasabsorption. Selvfølgelig sker der også en udtørring. Med andre ord får man træ, der er udtørret med et øget iltindhold. Under de forudsætninger kan antændelse ske allerede ved 100 gr C...

Det er på grund af dette, at det kan være nok med en gnist for at antænde træ i nærheden af en skorsten.

Hilsner Wasa

Det er indersiden, der er vigtigst, at det er glat og velpudset

Jo, jeg har pudset den nu og fik godkendt af skorstensfejeren inden jul. Sjovt at få lov at fyre lidt.
Det som er lidt ubehageligt er jo, at man ikke ved, om der er træ indtil skorstenen de steder, hvor man ikke kan se, fx bjælkelag, og de dele af skorstenen, der danner indervæg. Man ved jo ikke, hvor omhyggelige de var i 60'erne, da de byggede huset.

Skorstenen er jo trykprøvet og tæt i hvert fald, plus at jeg har lagt puds på loftsdelen af skorstenen.

Interessant var, at skorstensfejeren sagde, at reglerne kun bekymrer sig om, der er bærende træ indtil skorstenen. Ifølge ham er det OK ifølge reglerne at have ikke-bærende træ i kontakt med skorstenen. Lidt mærkeligt kan man synes.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.