Snart tid til at lave bjælkelaget til det nye snedkeri, og pludselig indser jeg, at jeg er faret vild. I de instruktioner, jeg har fået, står der intet mere om bjælkelaget end, hvordan det skal skæres, skrues, fastgøres og lignende. Ikke ét ord om eventuel overfladebehandling. Resten af byggeriet kommer enten malet eller med instruktioner om, hvordan det skal behandles.

Træhus på pæle, hvor træfacaden ikke dækker hele bjælkelaget, men efterlader måske 15 cm synligt, som både kan, og nok vil blive, udsat for vejrets destruktivitet. Lade det ubehandlet, bygge egen ovn og trykimprægnere med kreosot, eller måske noget derimellem?

K
Linolie og sørg for, at luft kan cirkulere, dvs. ikke direkte imod jorden. Det har vi på vores "friggebod" og det har fungeret godt i mange år. Ellers beklæd det med panel?

• Synes
Hep
  • Laddar…
P
Altid beskyt bjælkelaget ved at sænke panelet, så det dækkes..
Det er en gammel skodide, som anvendes af visse få, at bjælkelaget ligger udsat for vejr og vind..

• Synes
Hep
  • Laddar…
Jeg ved, at det er et dårligt design, og det er delvist min egen fejl. Det er en tilvalgsfunktion at få panelet til at dække bjælkelaget, og jeg bemærkede det ikke, før det var for sent.

Bjælkelaget vil være mindst 25 cm over veldrænet jord.

Hvad tror ekspertisen om bryggsmørja/roslagsmahogni som alternativ til linolie? Jeg ved, at det beskytter godt, lugter godt og fås med pigmentering, der ville gøre, at bjælkelaget ikke ses lige så meget. Men om det er bedre eller værre end ren linolie, har jeg ingen anelse om.

Jeg ville have beklædt bjælkelaget med plade eller måske minerit

• Synes
Hep og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg ville have beklædt bjælkelaget med plade eller måske minerit
Aldrig hørt om minerit, men efter lidt googling ser det jo ud som et godt alternativ. Med bare 8 mm kommer panelet stadig til at være tydeligt udenfor. Bliver nogle tusind for hele bjælkelaget, og det er i sammenhængen næsten gratis. Søm, skruer, burrebånd, bostik klæbemasse, eller hvordan sætter man det fast?

Hep Hep sagde:
Aldrig hört om minerit, men efter lidt googling ser det jo ud som et godt alternativ. Med kun 8 mm vil panelet stadig være tydeligt udenfor. Bliver nogle tusind for hele bjælkelaget og det er i sammenhængen næsten gratis. Søm, skrue, velcro, bostik hæftemasse, eller hvordan sætter man den fast?
Hvis minerit alligevel føles kostbart, kunne man overveje en strimmel af byggmax cementbaseret trossbottenskiva som beklædning af bjælkelagskanten.

Uanset om man vælger plade eller en anden skive foreslår jeg, at den skrues med montageskruer. Hvis man vil, kan man jo sala ud med brædstykker, så skiven kommer ud et lille stykke fra bjælkelaget og tættere på panelet, hvis man synes, det ser pænt ud.

Bliver nok kun godt, hvis panelet er et stykke uden for pladen. Vi har tre gamle huse med stensokkel og træpanel, så selvom jeg aldrig vil kunne narre nogen til at tro, at mit nybyggeri er fra 1700-tallet, så tror jeg, det vil passe ret godt ind.

Apropos hvad der er dyrt, så har denne plade et tal mindre i prisen på Googles forhåndsvisning, end på Bauhaus' side. Svært at sælge tror jeg:
https://www.bauhaus.se/fibercements...MIzPWJ-tWPjQMVFBCiAx2CpAoFEAQYBSABEgIHyvD_BwE

P
Det er 10 stk skiver i prisen på 4990 kr, så ca. 500 kr pr. skive..

• Produktpris for 10 enheder, 4990 kr. Fragt fra 149 kr. Knappen viser "Læg i kurv." Leveringsmuligheder og antal justeres online.
Rejäl sagde:
Der er 10stk plader i prisen på 4990kr så ca 500kr pladen..
Aha, jeg missede, at der var ti stykker, men det forklarer jo prisen. Man kan ikke have held hver gang man læser...

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
ClasseClas
Når jeg løsvirkeskonstruerede skuret, valgte jeg synligt bjælkelag for bedre at matche kantbjælken på huset. Jeg grundede og malede med facademaling 2 gange med en farve, der skulle ligne kantbjælkens farve.
Gulmalet træfacade med synligt bjælkearbejde, grus og flisebelagt sti langs husets kant.
Dette var i 2006, og jeg har endnu ikke behøvet at male det om siden da. En mulighed at overveje.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelboden/#

• Synes
Hep
  • Laddar…
Fungerer ikke en offerbræt eller -regel med en pladevinkel over? Trykimpregneret træ, tjære og/eller maling efter egen smag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.