6,019 læst ·
30 svar
6k læst
30 svar
Begynder spørgsmål - holder væggen ?
Hvis du skal hænge noget meget tungt op, kan det være en fordel at have disse (som kaldes kortling på bygge-sprog), hvis det ikke er muligt at skrue direkte i reglarne. I øvrigt tilføjer de intet til stabiliteten.
Hej!Henkan Sundberg sagde:
Nej, ikke bestilt vinduet endnu, men mest sandsynligt bliver det 4 mm med en lille stålprofil/ramme rundt. Og den ramme må jeg fastgøre til reglarne på en eller anden måde. Alternativt at det kun bliver en 4mm glasplade uden ramme, og i så fald må jeg sætte noget blødt materiale på underkanten af glasset (gummiliste/u-profil). Derefter stiller jeg glaspladen i vindueshullet og må sætte ordentlige trælister rundt om hver vindueskant som holder det oppe, foran og bagved. Har du et godt forslag?
...og apropos vinduet så skal det være hærdet glas, når det sidder lavere end 60 cm fra gulv. Hvis du ikke allerede vidste det
.
Klart nemmest er det, at du bestiller vinduet med karm. Ellers skal du bygge en selv med fx planhøvlet fyr med glaslister på begge sider eller fræset profil. Glasset bør hvile på mellemlæg i plast, og du skal have nogle millimeters bevægelsesrum til hver side og opad, så ruden ikke sprænger, når væggen bevæger sig med ændret luftfugtighed eller andre årsager.
Og det bliver spændende at løfte sådan en rude, hvis du ikke er vant til det
.
Klart nemmest er det, at du bestiller vinduet med karm. Ellers skal du bygge en selv med fx planhøvlet fyr med glaslister på begge sider eller fræset profil. Glasset bør hvile på mellemlæg i plast, og du skal have nogle millimeters bevægelsesrum til hver side og opad, så ruden ikke sprænger, når væggen bevæger sig med ændret luftfugtighed eller andre årsager.
Og det bliver spændende at løfte sådan en rude, hvis du ikke er vant til det
Senest redigeret:
Ja, hærdet glas bliver det =)mexitegel sagde:
Har du noget forslag til, hvordan man skal montere glasskiven? Har ikke helt løst den del på den bedste måde endnu, føles som om jeg har lavet en "halv-okay" løsning. Se indlægget ovenfra fra mig.
Tak=) Haha, ja der er mange faser, der vil blive spændende i dette projekt, men man må jo lære på et tidspunkt! =)mexitegel sagde:
...og apropos vinduet, så skal det være hærdet glas, når det sidder lavere end 60 cm fra gulv. Hvis du ikke allerede vidste det.
Klart nemmest er det, at du bestiller vinduet med karm. Ellers skal du bygge en selv med fx planhøvlet fyr med glaslister på begge sider eller fræset profil. Glasruden bør hvile på mellemstykker i plast, og du skal have et par millimeters bevægelsesrum til hver side og opad, så ruden ikke sprækker, når væggen bevæger sig med ændret luftfugtighed eller andre årsager.
Og det bliver ret spændende at løfte en sådan rude, hvis du ikke er vant til det.
Giver du ikke meget for min idé om at bruge fx måske 4-8 stk. glasklemfæster rundt om glasskiven? Og så "gemmer" jeg dem bag en flot liste.
Se link
Du gør nok klogt i at rådføre dig med glarmesteren om monteringen. Personligt kan jeg nok synes, at det ville se lidt mærkeligt ud med sådanne beslag.
Jeg ville nok overveje at skaffe 21x118 planhøvlet fyr, som jeg havde fræset en fals i for at fælde ruden ind og derefter kunne sømme fast f.eks. en 8x21 udenfor som glasliste.
Selv hvis du er supernøjagtig, når du sætter reglerne, så har du brug for at kunne justere en hjemmelavet karm med millimeterpræcision i bredde- og højdekrav og krydsmål, så det ikke er skævt.
Jeg ville nok overveje at skaffe 21x118 planhøvlet fyr, som jeg havde fræset en fals i for at fælde ruden ind og derefter kunne sømme fast f.eks. en 8x21 udenfor som glasliste.
Selv hvis du er supernøjagtig, når du sætter reglerne, så har du brug for at kunne justere en hjemmelavet karm med millimeterpræcision i bredde- og højdekrav og krydsmål, så det ikke er skævt.
Hvis du vil have en stabil væg, så brug en osb bag gipsen, så bliver hele væggen stabil. En regel hist og her tilføjer intet.A andersanders123 sagde:Ah tak! Godt svar!
Angående de horisontale regler/kortlinger så havde jeg læst, at det skaber en mere stabil væg, og derfor tilføjede jeg dem i skitsen. Burde det ikke give en mere stabil væg?
Absolut, skal nok lægge lidt billeder op, når det er klart =) God hjælp fra dette forum, når man er nybegynder!!!
Sådan beslag har du kun, når hele glasset skal kunne ses. Gør som tidligere sagt. Køb et vindue med karm eller klem en løs glasplade fra begge sider med flotte lister. Måske kan du også søge på nettet efter en film eller animation om, hvordan man bygger væg og monterer vindue.A andersanders123 sagde:
Tak skal I ha’=)
Sidder og kigger på gips også, og en mere præcis placering af vinduet. Der er jo risiko for, at der bliver et smalt samlingsstykke af gipsen, hvad er det smalleste, man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm?
Sidder og kigger på gips også, og en mere præcis placering af vinduet. Der er jo risiko for, at der bliver et smalt samlingsstykke af gipsen, hvad er det smalleste, man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm?
Renovatør
· Stockholm
· 388 indlæg
Det er ingen problemer med 5-6 cm. Et andet tip er at skrue gipsen op først og så saver du ud til vinduet når gipsen sidder på plads, så slipper du for at bruge tid på at måle på gipsen inden du sætter den op. Forstår du hvad jeg mener?A andersanders123 sagde:
Henkans tips er gode. Desuden kan du vel bestemme målet på væggen, så der ikke bliver nogle samlestykker måske.....du kan jo anvende en 1200 og en 900 mm plade, hvis det passer til dine mål. Og så fjern overskuddet. Undgå samlinger, der ikke er nedsænkede, så bliver det nemmere for dig. Og læg så et billede ud af projektet.
Kør lidt update her på projektet, tak for al hjælp og tips!
Blev 45x70 reglar som fastgjordes med spikplugg. Limmade gulvsyllen. Som I kan se er der også to ordentlige vinduer, der skal i, som kommer i ugen. Kørte med 11 mm OSBplader og derefter 13 mm gips.
Herefter skal der så spartles, males og trækkes lidt el. Samt på med salningslister og sprosser på vinduerne, så er det klart!
Er der nogen her, der har styr på tidsforbruget, det kan tænkes at tage at spartle alle gipssamlinger, skruehuller osv.? Jeg overvejer nemlig at hyre en rigtig maler til at gøre det, da jeg ønsker en flot finish, så det føles helt rigtigt.
Blev 45x70 reglar som fastgjordes med spikplugg. Limmade gulvsyllen. Som I kan se er der også to ordentlige vinduer, der skal i, som kommer i ugen. Kørte med 11 mm OSBplader og derefter 13 mm gips.
Herefter skal der så spartles, males og trækkes lidt el. Samt på med salningslister og sprosser på vinduerne, så er det klart!
Er der nogen her, der har styr på tidsforbruget, det kan tænkes at tage at spartle alle gipssamlinger, skruehuller osv.? Jeg overvejer nemlig at hyre en rigtig maler til at gøre det, da jeg ønsker en flot finish, så det føles helt rigtigt.