6,019 læst ·
30 svar
6k læst
30 svar
Begynder spørgsmål - holder væggen ?
Hej,
Jeg skal bygge en indvendig væg og går i gang næste weekend.
Væggen er en ikke-bærende væg med træregler. 2,5 meter høj og 1,85 m bred.
I denne væg skal der være et stort glasvindue, som optager halvdelen af væggen (1,2m bred x 2 meter høj). Dette vindue vejer ca. 25 kg.
For at give jer en forståelse, viser jeg et inspirationsbillede af, hvordan det færdige resultat skal se ud.
Hvordan gør jeg væggen så stabil som muligt, da der kommer til at være 25-30 kg glas?
Begynderspørgsmål:
a) Har man brug for større regler, fx mindst 45x90mm?
b) Anbefales det at gøre væggen så stabil som muligt ved fx at bruge OSB-plader under gipsen? Hvis det overhovedet hjælper, det er jo ikke der glasset skal være.
Det er vigtigt at vide, at væggen kommer til at stoppe midt i rummet (og dermed ikke væg-til-væg), og derfor bliver den jo mindre stabil?
Se billederne nedenfor.
Tak venner!=)
Jeg skal bygge en indvendig væg og går i gang næste weekend.
Væggen er en ikke-bærende væg med træregler. 2,5 meter høj og 1,85 m bred.
I denne væg skal der være et stort glasvindue, som optager halvdelen af væggen (1,2m bred x 2 meter høj). Dette vindue vejer ca. 25 kg.
For at give jer en forståelse, viser jeg et inspirationsbillede af, hvordan det færdige resultat skal se ud.
Hvordan gør jeg væggen så stabil som muligt, da der kommer til at være 25-30 kg glas?
Begynderspørgsmål:
a) Har man brug for større regler, fx mindst 45x90mm?
b) Anbefales det at gøre væggen så stabil som muligt ved fx at bruge OSB-plader under gipsen? Hvis det overhovedet hjælper, det er jo ikke der glasset skal være.
Det er vigtigt at vide, at væggen kommer til at stoppe midt i rummet (og dermed ikke væg-til-væg), og derfor bliver den jo mindre stabil?
Se billederne nedenfor.
Tak venner!=)
Styrken i væggen sidder i, at den går fra gulv til loft, hvor den sidder fast. Ikke at den går fra væg til væg. Om du skal bruge osb eller lignende bag gipspladerne, afhænger af hvad du vil montere/hænge op på gipspladen. For væggens styrke fungerer enkel gips på begge sider af reglen helt udmærket. Angående reglens dimension vil jeg mene, at det afhænger af vindueskarmens dimension, man vil jo have, at karm og væg er lige tykke for at undgå en masse ud-/indspring. Er væggen ikke alt for høj, kan sågar 45*45 reglar være nok til at klare væggens bæreevne. Men du kan vel fremlægge en enkel skitse over hvordan du vil have væggen til at se ud (med mål), så det bliver lettere at give råd og tips.
Tak! =) Jeg vender tilbage med en skitse!R roli sagde:Styrken i væggen sidder i, at den går fra gulv til loft, hvor den er fastgjort. Ikke at den går fra væg til væg. Om du skal bruge OSB eller lignende bag gipspladerne afhænger af, hvad du vil montere/hænge op på gipspladen. For væggens styrke fungerer enkle gips på begge sider af reglen helt udmærket. Med hensyn til reglens dimensioner vil jeg påstå, at det afhænger af vindueskarmens dimension, man vil jo have, at karm og væg er lige tykke for at undgå en masse ud-/indhak. Er væggen ikke alt for høj, kan selv 45*45 regler være nok til at klare væggens bæreevne. Men du kan da fremlægge en enkel skitse af, hvordan du vil have, at væggen skal se ud (med mål), så bliver det lettere at give råd og tips.
Holder nok ikke rigtig med her. Stående reglar tager op hele sin egen belastning selv, men reglen under vinduet får en del hjælp fra gipspladerne på siderne. Særligt under midten på vinduets breddeAnna_H sagde:
Hej,mexitegel sagde:
Ja jeg tænkte at køre med 900 gips men det var bare et mere tilfældigt valg. Har googlet og søgt lidt men har ikke fundet hvad "standarden" er. Alle synes at sige "kør med 900 eller 1200 mm gips", så det føltes ikke så vigtigt hvilken af dem det er.
Hvad får dig til at anbefale 1200-gips/cc60?
Er det det samme, der gælder med målet på reglarne da?
45x70 er standard for dette?
Eller 45x90?
Eller er det "ligegyldigt"?
Jeg valgte 45x90 bare for at det skulle have lidt mere bæreevne.
45x70 er standard for dette?
Eller 45x90?
Eller er det "ligegyldigt"?
Jeg valgte 45x90 bare for at det skulle have lidt mere bæreevne.
45x70 kan vel nærmest betragtes som standard i de fleste kataloghuse, men hvis man ønsker bedre lydisolering, går man op til 45x90 eller mere. I dit tilfælde har du jo enkeltglasruder (går jeg ud fra mht. vægten), så en højere klasse på væggens lydisolering tilføjer intet.
900-pladerne er lettere at håndtere, men ulempen er, at du skal regle mere, og at du får flere samlinger at spartle. I øvrigt ingen forskel.
Jeg ser på din skitse nu også, at det ser ud som om du har tegnet vandrette reglar i hvert fag; disse tilføjer intet. Du har kun brug for dette ved fx. dør- og vinduesåbninger.
Held og lykke med byggeriet, og glem ikke at opdatere tråden med billeder af byggeriet og resultatet
900-pladerne er lettere at håndtere, men ulempen er, at du skal regle mere, og at du får flere samlinger at spartle. I øvrigt ingen forskel.
Jeg ser på din skitse nu også, at det ser ud som om du har tegnet vandrette reglar i hvert fag; disse tilføjer intet. Du har kun brug for dette ved fx. dør- og vinduesåbninger.
Held og lykke med byggeriet, og glem ikke at opdatere tråden med billeder af byggeriet og resultatet
Renovatør
· Stockholm
· 388 indlæg
Tilpas reglerne efter karmbredden på vinduet som ngn skrev tidligere. Har du bestilt vinduer endnu, så du ved hvor dybt det bliver?
Personligt kører jeg altid med cc450, men det er kun fordi jeg synes det er lettere at håndtere plader som er 900 mm end 1200 mm.
Personligt kører jeg altid med cc450, men det er kun fordi jeg synes det er lettere at håndtere plader som er 900 mm end 1200 mm.
Senest redigeret:
mexitegel sagde:
45x70 kan vel nærmest betragtes som standard i de fleste kataloghuse, men hvis man vil få bedre lydisolering går man op til 45x90 eller mere. I dit tilfælde har du jo enkeltglasruder (går jeg ud fra mtp vægt) så en højere klasse på væggens lydisolering tilfører intet.
900-pladerne er lettere at håndtere, men ulempen er, at du skal regle mere og at du får flere samlinger at spartle. I øvrigt ingen forskel.
Jeg ser på din skitse nu også, at det ser ud som du har tegnet vandrette regler ind i hvert felt, disse tilfører intet. Du behøver kun dette ved fx dør- og vinduesåbninger.
Held og lykke med byggeriet og glem ikke at opdatere tråden med billeder af byggeriet og resultatet![]()
Ah tak! Godt svar!
Angående de vandrette regler/kortlægninger så havde jeg læst, at det skaber en mere stabil væg og derfor lagde jeg dem ind i skitsen. Bør det ikke give en mere stabil væg?
Absolut, skal nok lægge lidt billeder op når det er klart =) God hjælp fra dette forum da man er nybegynder!!!