Vi har lige fået adgang til vores renoveringsprojekt og har et par dage til at forberede det værste, så huset bliver beboeligt for mig, min mand og vores to små børn.
Vi opdagede en spånplade i ydervæggen, der var dårlig, så vi fjernede den for at sætte en ny op. Opdagede dog, at bagved pladen ligger regelværket direkte mod betonen, samt at reglerne virker meget "tynde". Huset er fra århundredeskiftet, så der var jo ikke rigtig en byggestandard dengang.
Mit spørgsmål er nu, hvordan løser vi dette bedst i øjeblikket? (Det bliver jo en større omgang senere, når tid og økonomi tillader det.)

Skal vi bare sætte en ny spånplade, hvor den gamle sad?

Skal vi supplere med nogle regler, før vi sætter pladen?

Tanken er, at en radiator skal sidde på akkurat den del af væggen, så vi har brug for en løsning, der kan bære en radiator.

Taknemmelig for tips!

• Et barn kigger på en væg med afdækket muret område og fritlagte reglar. Væggens tapet er delvist fjernet, og rummet har store vinduer mod haven.
Det eneste formål med "reglarna" du har i væggen er sandsynligvis at have noget at fastgøre spånpladerne i. Hvis der ikke er noget problem med dem, som fugt eller skimmel, ville jeg bare skrue en ny plade fast der.

• Synes
KristinN
  • Laddar…
Det er en pudset muret væg, ikke en betonvæg. Jeg kan ikke se nogen fugttendenser, så gør som @ecb182 foreslår.

• Synes
KristinN
  • Laddar…
Enig med ecb182 men tag billigere osb i stedet.
Men hvad mener du med lidt dårlig, som fugtskadet eller typisk indsparket hul?

tttomten TomasJor sagde:
Enig med ecb182 men brug billigere osb i stedet.
Men hvad mener du med lidt dårlig, som fugtskadet eller noget i stil med indsparket hul?
Nej ingen fugt heldigvis, derimod så det ud til, at den plade, der sad der, ikke kunne bære vægten af elementet, der sad der tidligere, og havde lidt under det. Måske kan en osb bedre tåle vægten af et element.

tommib
Kortlæg der elementet skal sidde, så I kan fastgøre det direkte i regel (+plade). Sørg for, at reglen er godt fastgjort mod underlaget og eventuelt går ned i gulvet, så tager den vægten uden problemer.

• Synes
KristinN
  • Laddar…
Tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.