Mine indervægge er 70 tykke, men satte nye døre ind, hvor dørkarmene er 90 tykke. Når man skal sætte dørindfatningen på, opstår der en sprække mod væggen på ca. 10. Hvad er den bedste metode til at udfylde sådan en?

(Jeg har et sted limet ekstra trælister på indfatningens ene side. Men det var en besværlig metode. For det første var det umuligt at finde planhøvlet i den tykkelse, jeg ønskede. For det andet var jeg nødt til at kløve dem på langs for at få smalle pinde. Så var det bøvlet at lime, og det kræver en pokkers masse skruetvinger, hvis man vil lave mange samtidig. Så bliver der jo ikke en skarp kant mellem indfatning og pålimet liste, og det skal slibes i en uendelighed for at få en "usynlig" samling, som alligevel aldrig blev usynlig.)

Andre steder, hvor jeg har sat vægpaneler på, har jeg haft det modsatte problem. Her er der en sprække mod dørkarmen.

Håber, der findes en almindeligt kendt metode til at få det pænt.

Hej!

Klyv bort 20 på karmen... Et andet tip, når man sætter salningar mellem foder og væg, er at sætte dem med en vis forskydning mod fodret, da det, præcis som du skriver, er en masse arbejde for at få samlingen til at "forsvinde".

Mvh Wasa

Findes der ikke færdige foder som ser sådan ud? Jeg mener, jeg har brugt noget lignende engang.

Køb klackfoder de har en klack på 13mm, som du kan vende som du vil.

Sent om sider, men der findes smallere karme at købe!

Men for at løse trubblet prøv med klackfoder...

Senest redigeret:
Matti_75 sagde:
Køb klackfoder de har en klack på 13mm, som du kan vende som du vil.
Jeg har kigget på disse mere end én gang. Desværre er det som sædvanligt ikke mig, der bestemmer derhjemme. Nej, hun siger, at det skal være brede svarvede landfoder rundt om vinduer og døre, og disse findes ikke med klack. Sukk!

Og apropos brede foder. Lyskontakterne sidder jo så tæt på dørhullerne, at de brede foder går ud over dem. Jeg så to mulige løsninger på dette. Save en firkant ud i væggen, gå ind og flytte elboksen væk fra døren med alt hvad det indebærer såsom korte elinstallationer osv., eller save foderet til at passe rundt om lyskontakten. Jeg valgte det sidstnævnte. Grim som synden! For ikke at tale om de steder, jeg skal bygge på foderet, fordi dørkarmene er bredere, hvor lyskontakterne ligger et godt stykke bagved et savet foder.

Ola78
En løsning, der godt nok kræver lidt ekstra arbejde, er at du kan sætte en træfiberskive som denne førsthttp://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43323 og så renoveringsgips på det. På den måde kommer du jo ret tæt på 10 mm. Ulempen er selvfølgelig, at man skal tapetsere om. Alternativt kan du flytte karmen, så den stikker ud 20 mm på én side og så sætte renoveringsgips+en skive almindelig så bygger det 19 mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.