Hej!

Jeg bygger en opbevaringsløsning i soveværelset, hvor jeg har IKEAs metod-overskabe mellem pax garderober. Overskabene er sat op på væggen, men jeg tænkte også at styrke dem lidt yderligere ved at sætte en form for regel eller lignende ovenpå skabene og garderoberne.

Min nuværende plan er at bruge en 75x45 regel, der er 240 cm, som jeg fastgør det hele i. Min viden her er dog begrænset og jeg undrer mig over, om det er nok, at der er 20 cm af reglen på hver pax garderobe (240 cm regel - 200 cm overskab), eller om det bliver for lidt (dvs. har jeg brug for at finde en længere regel?), eller om det er sådan, at jeg burde droppe træreglen og bruge noget helt andet, f.eks. i metal? for at styrke op.

Alle tips modtages varmt!
 
  • Diagram over opbevaringsløsning i soveværelse med IKEAs metod-overskabe og pax garderober; viser placering og mål for træregel på 240 cm.
Jeg tror det er ret meget overkurs, de sidder fast alligevel.

Skruer du desuden fast dem i sidled i hinanden og i garderoberne, vil der skulle bruges dynamit til at få dem fri.
 
  • Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Fairlane
Tanken er altså at sætte en skrue ned gennem reglen, ind i overskabene?
Jeg gætter på, at reglen uden problemer kan klare det, selvom du har meget last i overskabene, men måske vil oversiden af skabet ikke holde, og så har du ikke vundet noget.
En liste under skabene burde gøre mere nytte, så skabet "hviler" på listen, ud over at være fastgjort til væggen. Det behøver jo ikke at være en stor grim liste, men en enklere, måske malet i samme farve som væggen, vil stadig gøre lidt nytte.
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane sagde:
Tanken er altså at sætte en skrue ned gennem reglen, ind i overskabene?
Jeg gætter på, at reglen uden problemer kan klare det, selv om du har meget last i overskabene, dog holder oversiden af skabet måske ikke, og så har du ikke vundet noget.
En liste under skabene ville gøre mere gavn, så skabet "hviler" på listen, udover at være fastgjort i væggen. Det behøver ikke at være en stor grim liste, men en enklere, måske malet i samme farve som væggen, vil alligevel gøre lidt gavn.
Dette er ingen dum idé, jeg vil alligevel sætte gips/plywood op mellem garderober da der skal gå el bagved, så kan skjule en sådan regel derunder. Dog havde jeg tænkt mig 2 cm dybde der da jeg kun behøver at få plads med flexrør, men det gør måske gavn selvom reglen jeg sætter der kun er 2 cm?
 
D Dilato sagde:
Jeg tror det er rigtig overkurs, de sidder fast alligevel.

Skruer du desuden fast dem sidelæns i hinanden og i garderoberne, vil det kræve dynamit for at få dem løs.
Haha ja jeg forstår, at jeg måske overdriver, men med tanke på at vi kommer til at sove under overskabene, er det måske okay at være lidt paranoid 😅
 
P
Hvad er det, du tænker at have i de overskabe? Tænk på at overskabe i køkken sandsynligvis indeholder klart tunge ting, og de plejer ikke at falde ned.
Hvis du ville sætte en liste ovenpå, hvorfor så ikke sætte den hele vejen? Og skru fra neden... det er lidt lettere. Hvorfor kun 2.4? Var det, du havde hjemme?

Men egentlig, hvis du er bekymret, så sørg for at have noget solidt at fastgøre skabene til bagtil, og for ekstra sikkerhed sæt noget i bagkant/underkant i stedet.
 
P PappasHammare sagde:
Hvad er det du tænker have i de overskabe? Tænk på, at overskabe i køkkenet sandsynligvis indeholder ret tunge ting, og de plejer ikke at falde ned.
Hvis du ville sætte en regel ovenpå, hvorfor så ikke sætte den hele vejen? Og skru fra neden.. det er lidt lettere.. Hvorfor kun 2.4? Var det, du havde hjemme?

Men egentlig, hvis du nu er bekymret, så sørg for, at du har noget solidt til at fastgøre skabene bagtil og for ekstra sikkerhed, så sæt noget i bagkant/underkant i stedet.
240 var længden på reglerne jeg fik med mig hjem fra hornbach, helt enkelt...
Men jeg tænker, at jeg måske gør som nogle af jer her foreslår og trækker noget ind i underkant. Og selvfølgelig også fastgøre overskabe i hinanden samt i garderoberne!

Tak alle for input!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.