Jeg skal støbe en 2*2m2 plade, 10cm, i et nybygget fremtidigt kedel/teknik-rum, hvor jeg skal lægge klinker (ikke vådrumssikring med undtagelse af manchetten omkring gulvafløbet, opstående rør osv.). Jeg støber selv med tombola og vil få fat i den bedste kvalitet med hensyn til tørretid/vct på sæk, helst færdigblandet da jeg vil kunne lægge klinker efter i hvert fald en måned.
Hvilken/hvilke producenter har lav/lavest vct på færdigblandet almindelig beton?
Hvilken/hvilke producenter har lav/lavest vct på færdigblandet almindelig beton?
Tak.nino sagde:
Har kigget en del på hurtigbeton og ROT, men det handler trods alt om næsten en halv kubik, der skal ind, og det bliver mildest talt stressende med ROT i de mængder med en almindelig tombola.
Jeg tænkte mere på standardbeton, om der findes noget med < vct 0.40? Så skulle den være belægningsbar på 28 dage ifølge beregninger med 10 cm lag, i det mindste som jeg har læst det
Det er en krybekælder af leca med makadam i bunden, og som jeg derefter fylder op med 50 cm komprimeret skumglas, så vil jeg støbe oven på det, så det er isolering men ingenting, der er fugtfølsomt eller "tæt".
Jeg skal som sagt ikke belægge med tætningslag, men kun klinker.
Jeg har overvejet Eps som en sidste udvej. Men samtidig isolerer skumglasset allerede svarende til 20 cm cellplast, og 400 liter Eps koster nok lidt. En anden grund til pladen er, at jeg i det mindste kommer til at have en tank derinde, så mindst måske 700 kg på et område mindre end 1 m2 i det ene hjørne. Men det er måske også ok med Eps, da det underliggende materiale kan tage ret meget last? Jeg har aldrig støbt med Eps, hvis man armerer det ordentligt, hvordan bliver styrken? Skal man armeres en ekstra gang i flydet også måske?Peter2400 sagde:
Hvis du ikke skal have noget tætningslag, behøver du ikke gå så meget op i btg kvalitet. Du kan lægge klinker stort set direkte i en fleksibel fix. Den største risiko du har, er svindet.
Betonen vil tørre ud alligevel, da du ikke har noget tætsluttende lag, bare langsommere.
Betonen vil tørre ud alligevel, da du ikke har noget tætsluttende lag, bare langsommere.
Tak.Matti_75 sagde:
Så hvis jeg støber med minimalt vand og bruger fx Weber grov beton på sæk, som synes at være en af de bedre, så bør det måske fungere. 4 uger er nok ikke noget problem, jeg vil jo have, at det skal være hærdet så meget som muligt også, jeg har ret meget andet at ordne i dette projekt, men så vil jeg nok gerne gøre det færdigt og ordne alt i rummet.
Er der nogen, der har en anbefaling til en suveræn fleksibel fix?
Så må man vel give tilbagemelding.
Det blev en 10cm plade af Weber grovbetong.
Jeg lavede fald direkte i betongen.
Efter ca. 6 uger satte jeg klinker med Ardex s48, lidt tricky/flødeagtigt fliselim hvis man ikke er vant til det, men det blev ok.
Nu, efter næsten 4 måneder, ser det lige så godt ud som da det blev lavet.
Det blev en 10cm plade af Weber grovbetong.
Jeg lavede fald direkte i betongen.
Efter ca. 6 uger satte jeg klinker med Ardex s48, lidt tricky/flødeagtigt fliselim hvis man ikke er vant til det, men det blev ok.
Nu, efter næsten 4 måneder, ser det lige så godt ud som da det blev lavet.
Klik her for at svare