Jeg skal støbe en 2*2m2 plade, 10cm, i et nybygget fremtidigt kedel/teknik-rum, hvor jeg skal lægge klinker (ikke vådrumssikring med undtagelse af manchetten omkring gulvafløbet, opstående rør osv.). Jeg støber selv med tombola og vil få fat i den bedste kvalitet med hensyn til tørretid/vct på sæk, helst færdigblandet da jeg vil kunne lægge klinker efter i hvert fald en måned.
Hvilken/hvilke producenter har lav/lavest vct på færdigblandet almindelig beton?
 
Så er det ROTbruk du skal bruge
Ardex har fx A34 A35mix og A38mix

A38mix kan belægges efter 4t, de andre 24t (tror jeg)

Har du isolering, eller kan man mistænke, at der er tilskydende fugt?
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
Tror ikke du finder nogen sækbeton som er belægningsbar på 1 måned, ja du kan i øvrigt bruge et fix som er godkendt til så hurtig belægning
 
nino nino sagde:
Jeg tror ikke, du finder nogen sækbeton, der kan belægges på 1 måned, ja du kan i og for sig bruge en fix, der er godkendt til så hurtig belægning
Tak.
Har kigget en del på hurtigbeton og ROT, men det handler trods alt om næsten en halv kubik, der skal ind, og det bliver mildest talt stressende med ROT i de mængder med en almindelig tombola.
Jeg tænkte mere på standardbeton, om der findes noget med < vct 0.40? Så skulle den være belægningsbar på 28 dage ifølge beregninger med 10 cm lag, i det mindste som jeg har læst det :)

Det er en krybekælder af leca med makadam i bunden, og som jeg derefter fylder op med 50 cm komprimeret skumglas, så vil jeg støbe oven på det, så det er isolering men ingenting, der er fugtfølsomt eller "tæt".
Jeg skal som sagt ikke belægge med tætningslag, men kun klinker.
 
Men har du virkelig brug for en 10cm betonplade?
Er det ikke nok med eps-cement og flydespartel?
Det kan belægges efter et par døgn.
 
  • Synes
NoOne2k og 1 anden
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 sagde:
Men behöver du verkligen en 10cm betonplade?
Duger det ikke med eps-cement og flydespartel.
Det kan belægges efter et par dage.
Jeg har overvejet Eps som en sidste udvej. Men samtidig isolerer skumglasset allerede svarende til 20 cm cellplast, og 400 liter Eps koster nok lidt. En anden grund til pladen er, at jeg i det mindste kommer til at have en tank derinde, så mindst måske 700 kg på et område mindre end 1 m2 i det ene hjørne. Men det er måske også ok med Eps, da det underliggende materiale kan tage ret meget last? Jeg har aldrig støbt med Eps, hvis man armerer det ordentligt, hvordan bliver styrken? Skal man armeres en ekstra gang i flydet også måske?
 
Hvis du ikke skal have noget tætningslag, behøver du ikke gå så meget op i btg kvalitet. Du kan lægge klinker stort set direkte i en fleksibel fix. Den største risiko du har, er svindet.
Betonen vil tørre ud alligevel, da du ikke har noget tætsluttende lag, bare langsommere.
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Om du ikke skal have noget tætningslag, behøver du ikke gå op så meget i beton kvalitet. Du kan lægge klinker stort set direkte i en fleksibel fix. Den største risiko du har er svind.
Betonen vil tørre ud alligevel, da du ikke har noget tætlags, bare langsommere
Tak.
Så hvis jeg støber med minimalt vand og bruger fx Weber grov beton på sæk, som synes at være en af de bedre, så bør det måske fungere. 4 uger er nok ikke noget problem, jeg vil jo have, at det skal være hærdet så meget som muligt også, jeg har ret meget andet at ordne i dette projekt, men så vil jeg nok gerne gøre det færdigt og ordne alt i rummet.
Er der nogen, der har en anbefaling til en suveræn fleksibel fix?
 

Bedste svar

Ardex s48
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
Tak for alle svar. Eps har ikke meget bærevidde for et fyrrum med meget høje punktlaster, så der må blive almindelig beton af bedre kvalitet og minimalt med vand ved blanding, tørre ud 1 måned, så klinker med ardex s48.
 
Så må man vel give tilbagemelding.
Det blev en 10cm plade af Weber grovbetong.
Jeg lavede fald direkte i betongen.
Efter ca. 6 uger satte jeg klinker med Ardex s48, lidt tricky/flødeagtigt fliselim hvis man ikke er vant til det, men det blev ok.
Nu, efter næsten 4 måneder, ser det lige så godt ud som da det blev lavet.
 
  • Synes
nino
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.