I efteråret blev der indkøbt en hel del materiale til badeværelsesrenoveringen i sommerhuset, blandt andet 250 kg gulvudjævning. Jeg levede i en slags naiv tilstand og troede, at jeg ville nå meget længere, end jeg nu gjorde. Da vi lukkede sommerhuset for vinteren, så jeg, at opbevaringstiden er seks måneder i tørre rum. Tørt er det ganske vist, men da jeg nu købte materialet i september, ville jeg skulle støbe inden marts. Medmindre sækkene havde ligget hos byggemarkedet i et antal måneder først, der var ikke noget datostempel.
Men hvad sker der efter et halvt år? Jeg fandt ingen information på sækken (Maxit 4320). I går var jeg i et byggemarked og kiggede af nysgerrighed på, hvad der stod på gulvudjævning fra Akzo Nobel. Også der stod der om de seks måneder, men at det var chromindholdet, der kunne garanteres i denne tid, og at der efter dette var øget risiko for chromeksem.
Er dette det "eneste", der sker? Ændres egenskaberne i øvrigt hvad angår bearbejdning og styrke, eller kan jeg være rolig og bruge mit materiale inden sommeren? Forudsat at man er lidt ekstra forsigtig med tøj og filter.