I efteråret blev der indkøbt en hel del materiale til badeværelsesrenoveringen i sommerhuset, blandt andet 250 kg gulvudjævning. Jeg levede i en slags naiv tilstand og troede, at jeg ville nå meget længere, end jeg nu gjorde. Da vi lukkede sommerhuset for vinteren, så jeg, at opbevaringstiden er seks måneder i tørre rum. Tørt er det ganske vist, men da jeg nu købte materialet i september, ville jeg skulle støbe inden marts. Medmindre sækkene havde ligget hos byggemarkedet i et antal måneder først, der var ikke noget datostempel.

Men hvad sker der efter et halvt år? Jeg fandt ingen information på sækken (Maxit 4320). I går var jeg i et byggemarked og kiggede af nysgerrighed på, hvad der stod på gulvudjævning fra Akzo Nobel. Også der stod der om de seks måneder, men at det var chromindholdet, der kunne garanteres i denne tid, og at der efter dette var øget risiko for chromeksem.

Er dette det "eneste", der sker? Ændres egenskaberne i øvrigt hvad angår bearbejdning og styrke, eller kan jeg være rolig og bruge mit materiale inden sommeren? Forudsat at man er lidt ekstra forsigtig med tøj og filter.

Hvis det er blevet opbevaret tørt, så skal det fungere lige så godt, som jeg forstår det. Det er netop chromatskyddet, der bliver mindre effektivt med tiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.