38,357 læst ·
360 svar
38k læst
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjælke
Overvejer lidt...
Jeg tror egentlig ikke, det behøves en så ekstrem bjælke. Som jeg har forstået det, vil bjælken på langsiden kun blive belastet lige under åbning og lukning. Altså ingen snelast, ingen dansegilde på terrassen mm mm. Dækket skal bare bære sig selv og det ekstra vand, træ og plast absorberer med tiden. Hvilket i og for sig kan blive en hel del.
Jeg ville starte med at veje midten på langsiden for at se, hvad det handler om for vægte. Vejet med klassisk vægtstang i form af et spyd, træregel eller lignende. Mine 100 kg i den ene ende, trædækket i den anden.
Eller hvad man har adgang til.
Så i med en lettere men solidt forspændt bjælke, der holder alt lige, når vægten kommer på.
Men så bliver problemet måske, at langsiden står som en springbue, når det er tørt og let?
Det ser nok ikke så sjovt ud heller...
Eller en grov wire fastgjort i langsidesbjælkens øvre ender og nederkant på midten, som et lavt bredt V, så man med en vantskrue kan justere nedhænget. Men det bliver måske en evig justering, så snart det har regnet eller tørret?
Måske bliver det godt med en grov bjælke alligevel
Lidt forspændt...
Jeg tror egentlig ikke, det behøves en så ekstrem bjælke. Som jeg har forstået det, vil bjælken på langsiden kun blive belastet lige under åbning og lukning. Altså ingen snelast, ingen dansegilde på terrassen mm mm. Dækket skal bare bære sig selv og det ekstra vand, træ og plast absorberer med tiden. Hvilket i og for sig kan blive en hel del.
Jeg ville starte med at veje midten på langsiden for at se, hvad det handler om for vægte. Vejet med klassisk vægtstang i form af et spyd, træregel eller lignende. Mine 100 kg i den ene ende, trædækket i den anden.
Eller hvad man har adgang til.
Så i med en lettere men solidt forspændt bjælke, der holder alt lige, når vægten kommer på.
Men så bliver problemet måske, at langsiden står som en springbue, når det er tørt og let?
Det ser nok ikke så sjovt ud heller...
Eller en grov wire fastgjort i langsidesbjælkens øvre ender og nederkant på midten, som et lavt bredt V, så man med en vantskrue kan justere nedhænget. Men det bliver måske en evig justering, så snart det har regnet eller tørret?
Måske bliver det godt med en grov bjælke alligevel
Lidt forspændt...
Måske flere som har svaret i emnet med gode råd _ Jeg tror ikke på, at hans øldrikkeri hjælper. En sådan konstruktion har jo brug for at blive stivet af med hjælp af en form for forspænding eller en type, hvor man kan trække et wireforbandt i krydsmønster (diagonalt), som kan spændes med vantskruer og justeres over årene.Bernieberg sagde:
Her ser du formelen for nedbøjning af en bjælke lagt på to støttepunkter med udbredt last (formelen nederst).
Q = total last [N]
l (lille L) = længde [mm]
E = materialets elasticitetsmodul [MPa]
I (store i) = tværsnittets inertimoment [mm^4]
[billede]
Med enhederne ovenfor fås nedbøjningen i [mm]
Stål har E = 200 000 MPa og aluminium har E = 70 000 MPa.
Inertimoment kan du for eksempel få hjælp med på denne side:
[link]
Skriv ind dimensioner i [mm]. Brug I_x.
Eksempel: Boxprofil af stål med tykkelse 3 og indre mål 45x195 med længde 8400 mm og 500 kg udbredt last:
nedbøjning = 5/384 x 500 x 9,81 x 8400^3 / (200000 x 6706773) = 28 mm
Nu er det bare at åbne en fredagsøl og begynde at regne![]()
Jeg tror ikke på kun at skrue en aluminiumbjælke på tømmeret, som er ubehandlet. Den vil blot følge tømmeret. Du har brug for en valset variant som en bladfjeder.
Læste at det er pooldække og det var jo heldigt, for jeg tænker, at findes der unger i området, så kan de jo falde over rørerne, der stikker op til trappens montering. Men man kan jo som voksen snuble og få sådan et rør i sig selv, hvis man er uheldig. Måske skal man tænke på klemrisikoen, når hele klossen skal under det øvre plan. Sørg for, at børnene ikke leger med startknappen selv.
Tror vi har fundet en god løsning nu. Vi vil bruge stålbjælke og 3 mm stålplade på bærelinjerne. (Skifter til 170*45 fra 120*45)S SiggeFyrst sagde:Måske flere, der har svaret i emnet med gode råd _ Jeg tror ikke på, at hans forbrug af øl hjælper. En sådan konstruktion har jo brug for at blive afstivet med hjælp fra en slags forspænding eller måske at man kan trække et wireforband i krydsmønster (diagonalt), som kan spændes med vantbøsninger og justeres med årene. Jeg tror ikke på, at bare skrue en aluminiumbjælke i træet, der er ubehandlet. Den vil bare følge med træet. Du har brug for en valset variant som en bladfjeder.
Jeg læste, at det er pooldækken, og det var jo heldigt, for jeg tænker, at hvis der er børn i området, kan de falde over rørstykkerne, som stikker op til trappens montering. Men en voksen kan jo også snuble og få et sådant rør i sig selv, hvis man er uheldig. Måske bør man tænke på klemmriskoen, når hele klodsen skal under den øvre plan. Sørg for, at børnene ikke leger med startknappen alene.
Vi har også testet med stålwire, men det virkede desværre heller ikke. Det glemte jeg at skrive tidligere...
Når det gælder trappen, så monteres alle poolstiger på samme måde. Har faktisk aldrig hørt om en sådan ulykke, men en gang skal vel være den første. Det løser vi uanset, når vi skifter liner, da vi bygger trappe i poolen samtidig.
Med hensyn til at børn kan klemmes, er der minimal risiko. Dels styres åbning og lukning via mobilapp. Dels har motoren en indbygget beskyttelse, så den stopper ved nødstilfælde, hvis noget kommer i vejen. Og endelig er der to åbne passager for at komme væk (For katten egentlig, men en voksen person kan let komme derned).
Hej igen! Er ved at tage præcise mål til bestilling af bjælken. Regner med 35 mm ophøjet bjælke.Bernieberg sagde:
Livforstivning eller livafstivning er plader som svejses ind for at støtte livet i sideværts retning. Typisk trekanter som binder livet og flangen sammen. Hvis dele som presses sammen er for slanke, kan de bukkes ud, knækkes, i stedet for at optage trykbelastningen. Det plejer at blive illustreret ved at man stiller en lineal eller noget på højkant og trykker på den, ved en vis belastning bukker den ud og bøjes meget.
Men… Når vægten kommer på bjælken, så vil den jo bøjes ned. Gør det ikke, at bjælken bliver længere så? Den bør jo skydes ud til siderne og dermed trykke enderne væk?
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Dejligt at du er i gang igenHuggedugge1 sagde:
Med det sagt går vi videre til dit spørgsmål. Som en analogi kan vi forestille os en bue, der er spændt med 35 mm, og hvor snoren er 8 m lang. Hvis jeg rammer rigtigt på lommeregneren, bliver buens krumningsradius da 228 m, og buelængden bliver 8,00041 m. Altså en forskel på mindre end en millimeter.
For at få lidt forståelse kan man også sammenligne med en tommestok, der jo nogle gange er lidt bøjelige og bøjer sig lidt, når man for eksempel måler i et loft. 35 mm nedbøjning på en 8 m bjælke kan sammenlignes med en 2 m tommestok, der buer 9 mm. Hvis man måler sådan og derefter lægger tommestokken fladt på brættet og saver, plejer brættet ikke at blive mærkbart for langt
Joda, jeg kører på!!!
Svært at finde nogen, der kan det her bedre end dig og dem, der har bidraget! Uhyre taknemmelig for al hjælp! 
Og tak for afklaringen! Jeg kører med præcise mål på bjælken.
Og tak for afklaringen! Jeg kører med præcise mål på bjælken.
Ja du… Lidt problemer. Købte en overdækket stålbjælke i henhold til det råd, jeg fik. Har ikke lagt på terrassebrædderne endnu, men tvivler stærkt på, den vil bøje sig nedad. Tilføjede også 7 st 3mm bukkede plader som støtte i bjælkelaget.
men… det ser ud til, at kortsiderne bøjer nedad på trods af det øgede antal hjul. Det bøjer sig den sidste halve meter, så bjælken går i skinnen. Eller måske er det hjulinfæstningen, der viger sig.
Vi skal ordne det i morgen/i dag søndag, så lad mig vende tilbage.
men… det ser ud til, at kortsiderne bøjer nedad på trods af det øgede antal hjul. Det bøjer sig den sidste halve meter, så bjælken går i skinnen. Eller måske er det hjulinfæstningen, der viger sig.
Vi skal ordne det i morgen/i dag søndag, så lad mig vende tilbage.
Som sig bør….
et kæmpestort TAK for al engagement i dette idiotprojekt. Til sidst ser det ud til, at alt fungerer!
Krasst så byttede jeg alt undtagen trallen. Fra 120*45 til 170*45. Forstærket med 6 stk. 3 mm stålplader 170*45 så dækket er helt stumt.
Lagde også en overhøjet ståldrager i delen, der skydes ud over poolen. Længde 833 cm. Indermål 195 mm høj, kant om 45 mm henholdsvis 70 mm som bærlaget til trallen hviler på. Godstykkelse 12 mm. Overhøjde 50 mm. Svækker absolut nada så at overhøje drageren ved-i-fn.. Kan let invitere 20 personer til en Shottis festival på dækket. (Lærer jo dog ikke ske...) Uanset - jeg er utroligt supertilfreds!
Byttede også 7 cm frigolit ud med 5 cm. Den gamle har ikke suget nogen vand overhovedet.
åbner og lukker med app og fjernbetjening, hvilket var mit mål.
Endnu engang - et kæmpestort tak for al hjælp! I ved, hvem I er!
et kæmpestort TAK for al engagement i dette idiotprojekt. Til sidst ser det ud til, at alt fungerer!
Krasst så byttede jeg alt undtagen trallen. Fra 120*45 til 170*45. Forstærket med 6 stk. 3 mm stålplader 170*45 så dækket er helt stumt.
Lagde også en overhøjet ståldrager i delen, der skydes ud over poolen. Længde 833 cm. Indermål 195 mm høj, kant om 45 mm henholdsvis 70 mm som bærlaget til trallen hviler på. Godstykkelse 12 mm. Overhøjde 50 mm. Svækker absolut nada så at overhøje drageren ved-i-fn.. Kan let invitere 20 personer til en Shottis festival på dækket. (Lærer jo dog ikke ske...) Uanset - jeg er utroligt supertilfreds!
Byttede også 7 cm frigolit ud med 5 cm. Den gamle har ikke suget nogen vand overhovedet.
Endnu engang - et kæmpestort tak for al hjælp! I ved, hvem I er!
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Wow, hvor fedt at det virkerHuggedugge1 sagde:
Som sig bör….
et kæmpestort TAK for al engagement i det her idiotprojekt. Til sidst ser det ud til, at alt virker!
Krasst så byttede jeg alt ud bortset fra trallen. Fra 120*45 til 170*45. Forstærket med 6 st 3 mm stålplader 170*45 så dækket er helt stumt.
Lagde også til en overhøjd stålbjælke i delen som skydes ud over poolen. Længde 833 cm. Indermål 195 mm høj, kant om 45 mm respektive 70 mm som bæringslaget til trallen hviler på. Materialetykkelse 12 mm. Overhøjd 50 mm. Svajer absolut intet så at overhøje bjælken ved-i-fn.. Kan let invitere 20 pers til en Shottis festival på dækket. (Det sker nok ikke... ) Uanset - jeg er utroligt supertilfreds!
Byttede også 7 cm frigolit ud med 5 cm. Den gamle har ikke suget noget vand overhovedet.
åbner og lukker med app og fjernbetjening hvilket var mit mål.
Endnu en gang - et superstort tak for al hjælp! I ved hvem I er!
Den der overhøjdning er nok ikke så dum når der var så lille tilladt nedbøjning og herligheden bliver tungere når trallen er sur. Ser jo lige og fint ud på filmen i hvert fald.
Sæt dig på låget med en paraplydrink og nyd sommeren
Herligt!Huggedugge1 sagde:
Som sig bör….
Brutalt sagt skiftede jeg alt undtagen trallen. Fra 120*45 til 170*45. Forstærket med 6 stk. 3 mm ståplader 170*45, så dækket er helt stift.
Lagde også en overhøjet ståldrager i delen, der skydes ud over poolen. Længde 833 cm. Indermål 195 mm høj, kant om 45 mm henholdsvis 70 mm, som bærer trallens bærende lag. Materialetykkelse 12 mm. Overhøjde 50 mm. Svækker absolut intet, så overhøje bjælken ved-i-fn.. Kan nemt invitere 20 personer til en Shotis festival på dækket. (Det sker dog næppe…) Uanset - jeg er utroligt tilfreds!
Skiftede også 7 cm frigolit til 5 cm. Den gamle har ikke suget noget vand overhovedet.
Endnu en gang - et super stort tak for al hjælp! I ved, hvem I er!
Med hele mit hjerte! Tusind tak! ❤️Bernieberg sagde:
Wow, hvor fedt at det fungererFedt projekt, og jeg er imponeret over, at du ikke gav op. Der i februar havde jeg nok bestilt en bil med grus og fyldt det hele igen.
Den der overvinkling er nok ikke så dum, når der var så lidt tilladt nedbøjning, og herligheden bliver tungere, når brædderne er våde. Ser jo lige og fint ud på filmen i hvert fald.
Sæt dig på låget med en paraplydrink og nyd sommeren![]()