38,347 læst ·
360 svar
38k læst
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjælke
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Vil ikke ødelægge stemningen, men må man spørge, hvad bjælken kostede?
Balk plus 7 stk 4m 3 mm L-støtte løb op i 38.000kr inkl moms. Fragten cirka 1200kr. Øl til vennerne, der bar den ind og hjalp mig med at sætte den på plads cirka 800krBernieberg sagde:
ud fra perspektivet tidligere smerte så var det værd hver en øre! Og vi havde det sjovt!
Ikke helt umuligt. Dog ikke set noget problem endnu. Og de fleste andre tilsvarende løsninger har også trall. Så… tror ikke det er noget problem.
Må jo lade børnene bade først!
Må jo lade børnene bade først!
Ja, den lille mængde, der løber ned i forbindelse med regn, er nok ret håndterbar.
Vis, det er nok ikke sundt at drikke for meget af vandet, men gætter på, at det nok er giftigere med kloren i vandet.
Vis, det er nok ikke sundt at drikke for meget af vandet, men gætter på, at det nok er giftigere med kloren i vandet.
Har prøvet lidt forskelligt men problemet er, at terrassebrædderne lader vandet trænge igennem. Hvis man har en vandtæt "beskyttelse" under, bliver det sygelige vægte af vandet, hvilket ikke forbedrer det direkte. En anden aspekt var, at ventilationen så skal fikses for at undgå skimmel f.eks. Var også inde på at sætte aluminiumplader under med dræning, men det føltes meningsløst.D Derbyboy sagde:
Så vi besluttede os for ikke at bruge noget og i stedet lade celleplasten agere låget, dækket med terrassebrædder.
So far so good!
Hej, godt arbejde. Jeg havde selv tænkt at prøve noget lignende for 5 år siden, men købte færdigt fra https://aqvis.se/aqvis-deck/aqvisdeck-standard/ i stedet. Mest aluminium. Let at rulle. Som du siger, fungerer det rigtig godt med cellplasten. Det løber selvfølgelig igennem, men hvis man bare holder øje med vandstanden regelmæssigt, typisk en gang hver anden uge efter regn og sne, så fungerer det super. Jeg har en uisoleret betonstamme, men temperaturen i poolen er aldrig kommet under +2 grader, selvom det har været -10-15 grader en uge i træk. Det er så dejligt at slippe for plader og almindelige pooldæksler, og at få ekstra terrasseplads er jo heller ikke dårligt. I mit tilfælde har jeg plads til at rulle 8,5 meter lige ud i længden. Denne løsning anbefales til alle med pool, der har nogenlunde plads i én retning.Huggedugge1 sagde:
Har testet lidt forskelligt, men problemet er, at brædderne lader vandet sive igennem. Hvis man så har et vandtæt ”beskyttelse” under, bliver det en kæmpe vægt med vandet, som ikke ligefrem forbedrer situationen. En anden aspekt var, at ventilation skal være på plads for at undgå skimmelsvamp. Jeg overvejede også at sætte aluminiumsplader under med afløb, men det føltes meningsløst.
Så vi besluttede os for ikke at bruge noget, men lade cellplast fungere som låg, dækket med brædder.
So far so good!
Trist nok så ligger de billeder/video jeg tog af den oprindelige montering ikke længere i kamerarullen.D Derbyboy sagde:
Princippet var under alle omstændigheder enkelt. Der kom en fyr og målte på stedet. Et par måneder senere kom en kranbil med 3*3*4,5 pooldæk (i tre dele altså), som blev løftet over huset på skinnen monteret på den ene poolsarg. Jeg valgte uden motor, så jeg skal skubbe den selv. Men det er kuglelejet, så den ruller fint, hvis man bare puffen den med foden. Den vejer ikke så meget. Rammen er helt i aluminium. Trallen vejer selvfølgelig en del. Jeg skal se, om jeg husker at tage et nyt foto, når jeg kommer ud på landet. Prisen er selvfølgelig dyrere end at bygge selv som TS, men ikke dyrere end et godt pooltag.
Kender til Aqvis - smarte og flotte løsninger. Ville koste omtrent 200K, men jeg var nødt til at skubbe taget til siden i ét stykke, så spændvidden bliver for stor.HusPoolGarage sagde:
Trist nok så ligger de billeder/video jeg tog af den oprindelige montering ikke længere i kamerarullen. Princippet var uanset enkelt. Der kom en fyr ud og målte på stedet. Et par måneder senere kom en kranbil med 3*3*4,5 pooldæk (i tre dele altså), som blev løftet over huset på skinnen monteret på den ene poolsarg. Jeg valgte uden motor, så jeg må skubbe den selv. Men det er kuglelejet, så den ruller pænt, hvis man bare puffer til den med foden. Den vejer ikke så meget. Rammen helt i aluminium. Trallen vejer selvfølgelig noget. Skal se om jeg husker at tage et nyt foto, når jeg kommer ud på landet. Prisen er selvfølgelig dyrere end at bygge selv som TS men ikke dyrere end et godt pooltag.
Omkostningen for at bygge med motor, kun dækket, er cirka:
Trall 300m typ 6500kr
12 st 45*170 - 420 cm ca. 2500kr
6 st 195*45 - 420 cm ca. 2000kr
6 st 34*45 - 420 cm ca. 360kr
Skrue 2000kr
Cellplast 5 cm s100, ca. 3000kr
Motor 4-5000kr
Skinne & hjul ca. 3-4000kr
Bjælke & L-støtte 38,000kr
Øvrigt måske 2-3000kr
I alt cirka 65,000kr
Det er hvad det BURDE have kostet, men vi rev og skrottede jo det første dæk, vi byggede…
Anbefaler jeg det? Havde vi haft et andet valg… så nej på grund af alt besværet. Skal I alligevel gøre det, så indhent en tømrer, der har gjort det før. Det sparer frustration, frustrationens sindstilstand og penge... Specielt hvis I er håbløse håndværkere ligesom mig…
Ser kanon ud. Præcis som jeg selv havde tænkt, hvis jeg ikke havde fundet Aqvis. Tæt på 200 blev det ja. Men nu slipper jeg for evigt for pooldække, plader og løs flamingo.Huggedugge1 sagde:
Kender til Aqvis - smarte og flotte løsninger. Skulle koste omkring 200K, men jeg var nødt til at skubbe taget til siden i ét stykke, så spændvidden bliver for stor.
Omkostningen ved at bygge med motor kun af dækket er cirka:
Trall 300m typ 6500kr
12 st 45*170 - 420 cm cirka 2500kr
6 st 195*45 - 420 cm cirka 2000kr
6 st 34*45 - 420 cm cirka 360kr
Skruv 2000kr
Cellplast 5 cm s100, cirka 3000kr
Motor 4-5000kr
Räls & hjul cirka 3-4000kr
Balk & L-stöd 38,000kr
Övrigt måske 2-3000kr
S:a cirka 65,000kr
Det er, hvad det BURDE have kostet, men vi rev og skrottede jo det første dæk, vi byggede…
Anbefaler jeg det? Hvis vi havde haft et andet valg… så nej på grund af al besværet. Skal I alligevel gøre det, få fat i en tømrer, som har gjort det før. Det sparer frustration, vrede, psyke og penge… Specielt hvis I er værdiløse håndværkere som mig…![]()
Ja, at slippe plader, æstetisk pænt, hurtigt at åbne/lukke - dække af og på, hund- og børnesikkert, fordelene er mange. Absolut så ruller det utroligt let. Motor er ikke nødvendigt men… praktisk.
Aqvis er nok det bedste da det er færdigt men for dyrt efter min mening.
Men alle de hjerneblødninger vi fik ved at gøre det selv og konstant "opfinde" var en pine.
Det har jeg nok glemt om nogle år…
Aqvis er nok det bedste da det er færdigt men for dyrt efter min mening.
Men alle de hjerneblødninger vi fik ved at gøre det selv og konstant "opfinde" var en pine.
Det har jeg nok glemt om nogle år…
Var nødt til at læse tråden, og jeg må sige, at jeg er vildt imponeret over Huggedugges evne til at stå fast (så der blev noget ud af det), men samtidig lytte og forstå dem, der hjalp til.
Det jeg ikke forstår er, hvordan (og hvorfor ingen andre har spurgt) du løste dækket ovenover, hvor du har solvognene, det er jo samme spændvidde, men her skal det jo holde til at danse schottis og hvad I nu kunne finde på, uden støtte.
Det jeg ikke forstår er, hvordan (og hvorfor ingen andre har spurgt) du løste dækket ovenover, hvor du har solvognene, det er jo samme spændvidde, men her skal det jo holde til at danse schottis og hvad I nu kunne finde på, uden støtte.