10,458 læst ·
9 svar
10k læst
9 svar
Bange for at lave store huller i loftet, når jeg skal sætte en lampe op! Hjælp tak :)
Hej,
Jeg bor i lejlighed og skal sætte en krog op i loftet for at hænge en lampe op. Lampen er ikke specielt tung, men da jeg tidligere bare skulle bore et lille hul til en skrue til en røgalarm, behøvede jeg knap nok tænde for boret før jeg var igennem loftet... Så har jeg set, at den tidligere ejer har lavet ret store huller i loftet, når de har forsøgt at sætte noget op, og er derfor nervøs for, at det hele skal gå galt.
Jeg er usikker på, hvilket materiale loftet er af, men jeg bor i et hus fra 30'erne...
Ville være meget taknemmelig for svar!
God fortsættelse allesammen
Jeg bor i lejlighed og skal sætte en krog op i loftet for at hænge en lampe op. Lampen er ikke specielt tung, men da jeg tidligere bare skulle bore et lille hul til en skrue til en røgalarm, behøvede jeg knap nok tænde for boret før jeg var igennem loftet... Så har jeg set, at den tidligere ejer har lavet ret store huller i loftet, når de har forsøgt at sætte noget op, og er derfor nervøs for, at det hele skal gå galt.
Jeg er usikker på, hvilket materiale loftet er af, men jeg bor i et hus fra 30'erne...
Ville være meget taknemmelig for svar!
God fortsættelse allesammen
Mest sandsynligt er vel, at det er pudsede indvendige lofter med tanke på din beskrivelse. Alternativet er jo, at det skulle være nedgipset, men dette er jo ikke fra byggeåret i så fald. Er det pudset, er det sandsynligvis træ ovenover, som du kan skrue i. Du har brug for en lidt længere krog, så du kommer igennem puds og halm. Mindst 60 mm lang gevind.

Sådan ser hullerne ud, som findes fra før, ser jo ikke så pænt ud desværre!
Det ser ud som et vævspændt tag malet med limfarve, hvilket kan repareres.
Jeg tror ikke, det er vævspændt, ser ud som pudskanter. Kan være, at det er puds, der hænger i rørmåtte eller lignende. Det nemmeste er nok, hvis du kan lyse ind i hullet for at se, hvordan det ser ud.
Er det puds på træ, er lange skruer gennem pudset op i træ bedst. Eftersom du har et hul, er det jo let at finde ud af materiale og tykkelse, altid noget at have det til
Er det puds på træ, er lange skruer gennem pudset op i træ bedst. Eftersom du har et hul, er det jo let at finde ud af materiale og tykkelse, altid noget at have det til
Ja, det ser ud som puds, så er det sikkert træ ovenover, dog er der ofte et par centimeters mellemrum mellem brædderne, så det gælder om at ramme rigtigt. Finder man ingen planke, må man prøve nogle cm til siden.
De gamle huller kan man spartle igen.
Men ja, når man borer, falder der gerne mere puds af end bare der, hvor man borer. Dog behøver man ofte ikke bore igennem pudsen, da den er så løs, at man bare kan trække skruen lige igennem, gevindet tager ikke i pudsen, så man må trykke og dreje, så går den igennem, tryk til det stopper, så har du ramt træ, og kan begynde at skrue. Går skruen hele vejen ind uden at stoppe, ramte du mellem to brædder og må prøve nogle cm til siden.
De gamle huller kan man spartle igen.
Men ja, når man borer, falder der gerne mere puds af end bare der, hvor man borer. Dog behøver man ofte ikke bore igennem pudsen, da den er så løs, at man bare kan trække skruen lige igennem, gevindet tager ikke i pudsen, så man må trykke og dreje, så går den igennem, tryk til det stopper, så har du ramt træ, og kan begynde at skrue. Går skruen hele vejen ind uden at stoppe, ramte du mellem to brædder og må prøve nogle cm til siden.
Klik her for at svare