D
Jeg skal montere en loftventilator over køkkenøen. Da det er et fladt loft, kan jeg ikke sætte ventilatoren i loftet, så jeg er nødt til at bygge en kasse (baldakin) til ventilatoren. Fjäråskupan anbefaler, at kassen er ca. 30 cm større end ventilatoren i hver retning. I mit tilfælde betyder det, at kassen bliver ca. 120 x 100 cm, men jeg tænkte at lave kassen 140 x 100 cm og 15 cm høj.

Kassen vil være centreret over kogepladen. Gennemføringen i loftet 160 + 2 x 30mm (brandmåtte) er centreret over kogepladen. Gennemføringen vil gå lige ved siden af en loftsbjælke.

Kassen inkl. ventilator (kappe) vil veje ca. 25 kg.

Loftet består af råspont og plader af huntonit. CC loftsbjælker er omtrent 90 cm.

Tør jeg fastgøre kassen med bygningsvinkler i loftet?

Sort: loftsbjælke
Blå: råspont
Grøn: gennemføring
Rød: kasse

Diagram illustrerer placering af takkasse (rød) og gennemføring (grøn) i forhold til takregler (sort) og råspont (blå) for montering af takventilator.

D
Planen er at bygge baldakinen/kassen af reglar, 34x145mm, og derefter beklæde den med gips.

Jeg tænker, at det burde fungere, eftersom kassen kan skrues med vinkler over en tagregel (selv om næsten 2/3 af vægten vil havne mellem tagreglerne).

Hvad er risikoen, nedbøjningen bliver for stor mellem reglerne, og juni huntonitskiverne presses fra hinanden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.