Skal sætte fodpaneler og dørkarme op i allmogestil. De er jo profilfræset på forsiden, men bagsiden har også en form for fræsning. Hvad er denne fræsning til?

08515096_472x472.jpg

De er altså tykkere øverst og nederst og har også to spor på 2 mm i midten på bagsiden. Er meningen, at man skal fastgøre listerne i den tykkere del?

Ola78
Sporene på bagsiden er til for at udjævne spændinger i træet så det ikke slår sig lige så let. Samme princip plejer at anvendes på facadebrædder. Jeg plejer selv at sømme listerne med en dykert i hver kant med ca. 30 cm mellemrum. Køb dig en dykkerpistol så går det hurtigt og smidigt at sømme.

Ola78 sagde:
Spårene på bagsiden er til for at udjævne spændinger i træet...
Nja Ola,
jeg vil mene at fræsningen snarere er lavet for at soklen skal kunne monteres pænt,
plant mod væggen,
selvom den slår sig og bukker med midten mod bagsiden.

Ola78
KnockOnWood sagde:
Nja Ola,
jeg vil påstå, at udboring snarere er gjort for, at soklen kan monteres pænt,
plant mod væggen,
selvom den slår sig og buer med midten mod bagsiden.

At udboringen har den funktion, forstår jeg, men listen havde jo også to spor, skrev Ts, og disse er vel rimeligvis til det formål, jeg beskrev, eller er jeg helt ude og sejle? Jeg har i hvert fald lært, at man laver sådan nogle spor for at mindske spændinger i træ.

Listen på billedet er altså ikke TS egen list, listen på billedet mangler sporene... jeg tror at I begge har ret.... om forskellige ting :)

Ola78 sagde:
...eller er jeg helt ude at sejle?...
Ola, du ved vel, at man sejler hurtigst i modvind ;)

Selvfølgelig har du ret! Jeg kiggede bare på billedet som JOW skriver.

Ola78
Så godt at vi har klaret det hele, vi havde jo ret begge to:) Credit til dig for at indrømme, at du tog fejl, jeg sætter pris på mennesker, der kan indse, når de tager fejl og indrømme det uden at skamme sig. Fortsat god aften:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.