Skal sætte fodpaneler og dørkarme op i allmogestil. De er jo profilfræset på forsiden, men bagsiden har også en form for fræsning. Hvad er denne fræsning til?

De er altså tykkere øverst og nederst og har også to spor på 2 mm i midten på bagsiden. Er meningen, at man skal fastgøre listerne i den tykkere del?

De er altså tykkere øverst og nederst og har også to spor på 2 mm i midten på bagsiden. Er meningen, at man skal fastgøre listerne i den tykkere del?
Sporene på bagsiden er til for at udjævne spændinger i træet så det ikke slår sig lige så let. Samme princip plejer at anvendes på facadebrædder. Jeg plejer selv at sømme listerne med en dykert i hver kant med ca. 30 cm mellemrum. Køb dig en dykkerpistol så går det hurtigt og smidigt at sømme.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
KnockOnWood sagde:
At udboringen har den funktion, forstår jeg, men listen havde jo også to spor, skrev Ts, og disse er vel rimeligvis til det formål, jeg beskrev, eller er jeg helt ude og sejle? Jeg har i hvert fald lært, at man laver sådan nogle spor for at mindske spændinger i træ.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Klik her for at svare