Jeg skal bygge en terrasse og har brug for at fastgøre en bærelinje i højde med kantelementerne. Jeg kan ikke fastgøre i selve kantelementet og vil ikke bore ind i pladen. Jeg vil heller ikke sætte stolper.
Jeg har dog en støbt støttemur under og overvejer at sætte 70x70 stolper med gevindstang eller ekspansionsbolt i den for derefter at lægge bærelinjen ovenpå ifølge billedet.
Synspunkter på denne løsning? Findes der andre bedre alternativer?
Er støttemuren åben på bagsiden, så går det godt at fastgøre sådan, men vend hakket for bærlinjen så det kommer ud nogle cm fra støttemuren, der bliver meget skidt på og mellem bærlinjen/støttemuren og det vil næsten aldrig tørre, hvilket vil resultere i at det vil rådne.
Er støttemuren åben på bagsiden så går det godt at fæstne sådan, men vend på hakken for bærbjelken så den kommer ud nogle cm fra støttemuren, der bliver meget skidt på og mellem bærbjelken/støttemuren og kommer næsten aldrig til at tørre, med den påfølgende konsekvens at det vil rådne
Godt tip at få bærbjelken lidt ud fra væggen. Tak!
På den anden side af støttemuren, dvs. under pladen, findes der makadam. Muren er 20 cm tyk så jeg tænkte at bore ca. 10 cm ind for gevindstangen som jeg fastgør med kemankre.
Det var let at vende i Caden ser jeg, nu er det godt, så det med kemankare behøver du ikke, det er tilstrækkeligt med exspander, som går ind ca. 10 cm, trykket kommer lige oppefra, og det skal exspanderen holde, du kan med fordel sætte en exspander gennem linjen og reglen, der bliver en oppe og en nede da.
Det var let at vende i Caden ser jeg, nu er det godt, så det med kemankare behøver du ikke, det er fint nok med expander, som går ind ca. 10 cm, trykket kommer lige oppefra og det skal expanderen holde, du kan med fordel sætte en expander gennem linen og reglen, det bliver en oppe og en nede da.
Bæringen sidder jo foran kantelementet så der er kun frigolit at fæste i, medmindre jeg borer helt ind i voten, men det føles unødvendigt.
Og nu kan du spule lidt langs væggen, hvis du synes, at der har samlet sig lidt skidt imellem, det tørrer hurtigt, så der er ingen fare ved det; lad trallen slutte en halv cm fra væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.