Jeg er i gang med at renovere et étplanshus fra '58 og skal til at skifte syllen i en del af væggen på den ene langside pga. vandskade. Men da jeg fjernede brædderne på en del af væggen, blev jeg overrasket over ikke at finde nogle lodrette regler!?
Dårligt billede, men det man ser, er en stående regel til venstre ved altandøren, men så er der helt tomt for regler, selv ved vinduet. Den næste regel kommer ca. 5 meter længere væk.
Øverst ligger en 2x5 regel (øjemål) på højkant.
Min teori er, at det er brædderne og panelet på ydersiden, der har en bærende funktion sammen med den relativt grove regel i overkanten? (Jeg skærer ikke mere brædder indtil dette er afklaret )
Taget er så vidt jeg kan se lige og fint, og det har jo stået siden '58, så helt forkert kan det ikke være bygget.
Spørgsmålene er altså to:
1. Passer min teori, dvs. at brædder/panel har en bærende funktion og skal understøttes, før jeg kan fortsætte med at fjerne dem for at skifte syllen?
2. Oprindelig tanke var at skrue en regel langs væggen og holde den oppe med en donkraft for derefter at skifte syllen. Men nu er der ændringer i planen, hvad er den bedste måde at gå videre på nu? Jeg gætter, at jeg skal skifte brædderne hele vejen oppefra og ned for ikke at have nogen samling, så måske er det smart at tage ca. 60 cm ad gangen, hvor jeg fjerner brædderne, skærer syllen og forsigtigt bryder den løs fra brædderne, der er sømmet fra ydersiden (der er teglfacade udenpå, som jeg gerne vil undgå at rive ned). Så sætter jeg en ny syll på, skruer ydersidens brædder fra indersiden og tilføjer isolering og sætter nye brædder på indersiden?
Jeg er ved at renovere et etplanshus fra -58 og skal til at skifte syllonen i en del af væggen pga. vandskade. Men da jeg fjernede råsponten på et stykke af væggen, opdager jeg til min overraskelse ingen vertikale regler!?
[billede]
Dårligt billede, men det man ser er en stående regel til venstre ved altandøren, men så er der helt tomt for reglar, også ved vinduet. Så kommer næste regel ca. 5 meter længere væk.
Øverst ligger en 2x5 regel (øjemål) på højkant.
Min teori er, at det er råsponten og panelet på ydersiden, der har en bærende funktion sammen med den relativt grove regel i overkant? (Jeg skal ikke skære mere råspont, før dette er afklaret )
Taget er, så vidt jeg kan se, lige og pænt, og det har jo stået siden 58, så helt fejlbrygget kan det jo ikke være.
Spørgsmålene er altså to:
1. Passer min teori, dvs. at råsponten/panelet har en bærende funktion og skal afstives, inden jeg kan fortsætte med at skære den væk for at skifte syllonen?
2. Den oprindelige plan var at skrue en regel langs væggen og holde den oppe med en donkraft for derefter at skifte syllonen. Men nu bliver det jo lidt planændringer, hvad er den bedste vej at gå nu? Jeg gætter på, at jeg må skifte råsponten hele vejen oppefra og ned for ikke at have nogen samling, så måske er det smart at tage cirka 60 cm ad gangen, hvor jeg fjerner råsponten, skærer syllonen og forsigtigt afbryder den fra brædderne, der er sømmet fra ydersiden (der er teglstensfacade udenfor, som jeg gerne ville undgå at rive ned). Så monterer jeg en ny syllon, skruer ydersidens brædder indefra, og så i med isolering og på med ny råspont indvendigt?
Tak for input
I en anden tråd her på forummet er fænomenet, at dør- og vinduesrammer er bærende, blevet diskuteret. Det ser ud til at være tilfældet her. Muligvis i kombination med råspont og facadebrædder.
I en anden tråd her på forummet er det blevet diskuteret fænomenet, at dør- og vindueskarme er bærende. Det lader til at være tilfældet her. Måske i kombination med råspont og facadebrædder.
Men burde der så ikke i det mindste være reglar over/under vinduet? Og der er stadig næsten 2 meter mellem døren og vinduet, føles langt, hvis de skulle være dem, der bærer hele herligheden?
Både vindue og altandøren er desuden skiftet i slutningen af 80'erne, uden indgreb på væggen i øvrigt. Er det simpelthen, hvis de er bærende?
Hvad forhindrer dig i stedet for råspont at bygge den nye væg med reglar, OSB og gips...?
Det er selvfølgelig også en mulighed, men er det en fordel sammenlignet med at sætte råsponten tilbage og så ny gips på det?
Det skader jo i og for sig ikke at indsætte nogle stående reglar, når man alligevel er i gang, uanset om det er råspont eller OSB, dog er der ikke plads til specielt kraftige doninger, da jeg har omkring 70 mm mellem råspont og de udvendige brædder (og der er efterisoleret udenpå det i forbindelse med, at man satte tegelfacade på et tidspunkt). Det kunne dog være muligt at bygge hele væggen indad, så man får plads til 95 mm regel og lidt mere isolering, hvilket i sig selv er godt...
Det er langside, missede det men opdaterede trådstarten nu.
Havde det været kortside så havde jeg syntes at det var mindre mærkeligt eftersom tagspærene så bærer, men i dette tilfælde så hviler tagspærene jo direkte på væggen man ser på billedet.
Men burde der så ikke i det mindste være regler over/under vinduet? Og der er stadig næsten 2 meter mellem døren og vinduet, føles langt hvis de skulle være dem, der bærer hele herligheden?
Både vindue og altandør er i øvrigt skiftet i slutningen af 80'erne, uden indgreb på væggen i øvrigt. Er det ganske enkelt hvis de er bærende?
Ccarlbeck sagde:
Men burde der så ikke i det mindste være regler over/under vinduet? Og der er stadig næsten 2 meter mellem døren og vinduet, føles langt hvis de skulle være dem, der bærer hele herligheden?
Både vindue og altandør er i øvrigt skiftet i slutningen af 80'erne, uden indgreb på væggen i øvrigt. Er det ganske enkelt hvis de er bærende?
Hvis vindueskarmen skal være bærende, så må der jo sidde en kort regelstump under henholdsvis over, helt klart. Men det kan jeg ikke se på dit billede.
At vinduer og dør er skiftet, behøver ikke have nogen betydning. Huset holdt vel sammen under selve skiftet.
Jeg har ingen anelse, vil bare fremhæve at præcis denne type væg med bærende karme har været oppe før. Kan, eller kan ikke være tilfældet hos dig.
Men konstruktionen ser jo sådan ud, da der ikke findes nogen stående regler i øvrigt.
Det er selvfølgelig også en mulighed, men er det en fordel sammenlignet med at trække råsponten tilbage og så nyt gips på det?
Det skader jo i og for sig ikke at smide nogle stående regler ind, når man alligevel er i gang, uanset om det er råspont eller OSB, dog er der ikke plads til specielt kraftige ting, da jeg har cirka 70 mm mellem råspont og de udvendige brædder (så er der blevet efterisoleret udenpå det, samtidig med at man satte murstensfacade på engang i tiden). Det kunne dog gå at bygge hele væggen indad, så man kan få 95 mm regel og lidt mere isolering, hvilket i sig selv er godt...
Hvad sidder der for en plade på nuværende råspont?
Tretex, spån eller måske endda masonit...?
Og hvor tyk er pladen henholdsvis råsponten?
Det burde kunne lade sig gøre at få samme tykkelse som den nuværende væg med enten 70 eller 95 mm regler, og så OSB + gips eller bare gips.
Hvad sidder der for plade på nuværende råspont?
Tretex, spån eller måske endda masonit...?
Og hvor tyk er pladen henholdsvis råsponten?
Burde jo kunne få samme tykkelse som nuværende væg med enten 70 eller 95mm regler, og så OSB + gips eller bare gips.
Hvad jeg kan se af det, jeg har åbnet op af væggen, så sidder det fra indersiden set: Masonit | Råspont | 45mm liggende regler som råsponten er sømmet i (og mineraluld) | tretex | yderpanel | isolering | mursten
Masoniten er jo kun nogle mm tyk, råsponten når 22mm.
Det er mexitegl der kun er ca. 5cm tykt, så jeg har tolket det som at det kun er en overflade? Dog er det fuldt muligt at det er blevet en del af den bærende konstruktion med årene i takt med at væggen sætter sig
Er kun remmen konstrueret til regelafstanden, så er det ingen problemer. Har du ingen konstruktionsplaner? Meget tvivlsom over for, at teglen er bærende.
Det ligner en regel ved siden af altandøren og en lige til venstre for vinduespartiet?
Er kun hammarbandet konstrueret til regelafstandet, så er der ingen problemer. Har du ingen konstruktionsplaner? Meget tvivlsom til at teglstenen er bærende.
Det ser ud som en regel ved siden af altandøren og en lige til venstre for vinduespartiet?
Ved siden af altandøren er det en type 95x95 regel, men så har jeg ikke fundet flere regler før ca. 5 m væk, det man ser ved vinduet er desværre kun en tyndere bræt til at sammensætte tretex-pladerne med. Holder en 2x5 regel på højkant, sammen med råspont og yderpanel, som bærende ydervæg? I så fald tror jeg nok, at det er sådan det hænger sammen, og at jeg skal passe på med at skære mere råspont væk
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.