Har været i kontakt med en snedkerfirma men har nu givet op efter mindst 10 kontakter uden resultat. Så jeg prøver her. Har indvendige vægge mellem køkken og spiseplads og også mellem spiseplads og stue i et hus fra 1927. Nu skal vi lave lidt om og tænker at fjerne disse vægge. Væggen mellem spisestuen og stuen har allerede en bjælke, da den blev fjernet allerede i 1960'erne. Men for 10 år siden lavede man et badeværelse på overetagen med flydespartelgulv. Sandsynligvis satte man så en lille væg op igen for at få lidt støtte. Har fjernet gipsen på den, og der er absolut intet tryk på de få regler, der nu står der. Men tænker på at sætte en limtræsbjælke under den eksisterende for at få en god bæring til badeværelset ovenpå. Bjælken som ligger nu er 120 mm høj med en bredde på 170 mm. Mit spørgsmål er, om det ville være nok med en bjælke på 225 x 90, hvis man lægger den under den, der allerede sidder på plads? Længden på bjælken bliver 3 m. Mellem spisestue og køkken vil vi åbne op, men er usikre på, om vi behøver sætte en bjælke der også? Der bliver det en åbning på 2.65 m. Sender med lidt billeder og håber, at der findes nogen, der ville give os lidt information omkring problemet. Tak på forhånd. Håkan
Regelvægge er aldrig originale i huse fra 1927. Hvis man læser tegningerne, ser man, at de gamle plankevægge er blevet erstattet ved en ombygning med vægge i nye placeringer. Huset har en elegant og original udformning ved, at overetagen er noget tilbagetrukket i forhold til stueetagen på alle sider. Hvordan man har løst dette konstruktionsmæssigt, især ved gavlene, er ikke helt klart. Derfor bør man indtil videre betragte alle vægge som bærende. Over væggen mellem dagligstue og spisestue er der en stålbjælke, en HEB 200. Den er ret kraftig. Hvis den stadig findes, behøves næppe nogen limträbalk.
Tak for svaret. Desværre tror jeg ikke, det er en stålbjælke længere. Hvis den findes, er den gemt oppe i loftet. Ville man så have lagt en en træbjælke på 170 x 120 under den? For det er det eneste, man ser i dag.
Mvh
Håkan
Svær at vurdere. At placere en 170x120 bjælke, hvor 120 er højden, antyder en mangel på viden om bygningskonstruktion. 170x120 svarer til 45x187. Ikke meget at komme med i sammenhængen. Jeg synes, du skal kontrollere, om stålbjælken stadig er der.
Kunne ikke lade være med at kigge nu med det samme. Der ligger en bjælke inde i etageadskillelsen, og så har man bygget den ind. Så behøver jeg ingen flere bjælker på den væg? Hvor stor limtræsbjælke har jeg brug for i dimension på væggen mellem køkken og spisestue, når der bliver en åbning på 2,65 m? Huset ligger i det sydlige Värmland.
Mvh Håkan
Hvis åbningen under stålbjælken ikke er udvidet, behøver du ikke gøre noget. Jeg tror ikke, der er behov for en limtræsbjælke mellem køkken og spisestue. Hvis du alligevel vil montere en sådan, kan du vælge 90x180, som er den mindste standarddimension, der ikke er fremstillet ved kløvning. Med et spænd på 2,65 m klarer den en belastning på omkring 500 kg/m uden at bøje for meget.
Hvis åbningen under stålbjælken ikke er blevet udvidet, behøver du ikke gøre noget. Jeg tror ikke, det er nødvendigt med en limtræbjælke mellem køkken og spisestue. Ønsker du alligevel at montere en sådan, kan du vælge 90x180, som er den mindste standarddimension, der ikke er fremstillet gennem kløvning. Med et spænd på 2,65 m klarer den en last på omkring 500 kg/m uden at bøje for meget ned.
Om ikke åbningen under stålbjælken er udvidet, behøver du ikke gøre noget. Jeg tror ikke, der behøves nogen limtræsbjælke mellem køkken og spisestue. Vil du alligevel montere en sådan, kan du vælge 90x180, som er den mindste standarddimension, der ikke er fremstillet ved kløvning. Med en spændvidde på 2,65 m klarer den en belastning på rundt 500 kg/m uden at bøje ned for meget.
Hejsa!
Er nu på vej til at tage fat på denne væg. Du skrev, at jeg sandsynligvis ikke behøvede nogen bjælke. Sender nogle billeder, hvis du tror, det er ok uden? Ville gerne klare mig uden limtræsbjælke. Ser ikke ud til at være noget særligt tryk på de nuværende regler.
God weekend!
Håkan Stålberg
Det er en regelvæg opført i efterhånden i forbindelse med en ombygning. Som den er udført, har den aldrig kunnet håndtere nogen større laster, så den behøver ikke at blive erstattet.