Hej!

Nu har jeg begivet mig i kast med et lidt større projekt, hvilket naturligvis giver nye problemstillinger. Problemer er til for at løses, og med lidt held finder jeg måske nogle fornuftige rosiner i byggahus.se's store kage...

Jeg skal bygge et trefamiliehus om til et enfamiliehus, hvilket betyder, at visse vægge skal rives ned, en ny trappe skal bygges og meget mere.

Huset er bygget i 1812 i tømmer med bræddebeklædning, to gigantiske murstockar mm. Efter at have opmålt huset er jeg kommet frem til, at det omtrentlige færdige areal vil blive ca. 297 kvadrat.

Midt igennem huset løber en bærende stokvæg fra langside til langside, som derefter stikker noget ud i langsiderne. Det er sandsynligvis for at de længdegående stokke ikke skal begynde at kalve, ville jeg tro.

Spørgsmålet er nu, hvordan jeg sikrer den væg på en pæn måde.

Min tanke (korriger mig meget gerne) er at bygge en trappe centralt i huset med en kraftig centerstolpe. Jeg beholder en stok i loftet på de respektive plan + de stokke, der er skjult mellem etagerne samt dem på loftet. At sikre væggen i højden burde jo ikke være så kompliceret, men hvordan sikrer jeg ydervæggene for kalvning, i længderetningen med andre ord?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.