Skal renovere køkkenet i en lejlighed, der ligger øverst på 5. etage. Huset blev bygget i 1925.
Vedhæfter tre billeder:
1) Før viser, hvordan det ser ud i dag, eksklusiv at dør og væg mellem køkken og pigeværelse er fjernet.
2) Efter viser, hvordan det ser ud efter at kølehuset i køkkenet, garderober i serveringsrummet og døren og del af væggen mellem serveringsrum og køkken er fjernet.
3) Viser gulvplankernes retning
Etagerne 2, 3 og 4 har samme plan.

Spørgsmålstegnet er vægpartiet mellem serveringsrum og køkken. Mit bud er, at den væg ikke er bærende men da skal gulvplankerne i serveringsrummet hvile på en træ- eller jernbjælke, der går mellem de ydre bærende vægge.

Hvad tror I, er den nærmeste væg, som går mellem ydervæggene i køkkenet bærende? Kan man øge åbningen mellem serveringsrum og loft ved at fjerne 2 dm på hver side af døren og op til loftet over døren? Hvordan finder man nemmest ud af, hvad gulvplankerne hviler på?

• Plantegning af en lejlighed fra 1925, der viser layout og retning af gulvregler, inklusive værelser som køkken og serveringsrum.
  • Plantegning af lejlighed efter renovering med detaljer om fjernede vægge og døre mellem køkken og serveringsrum.
  • Grundplan af lejlighed før renovering. Jungfrurum og køkken forbundet. Dør og væg fjernet, viser placering af værelser og gange.
Gammelnörden
I har ikke overvejet at flytte køkkenet? Hvis det er muligt at trække rør i trossbunden og hvis foreningen ville godkende det selvfølgelig...
Plantegning af lejlighed med køkken, bad, soveværelse og øvrige rum markeret, diskussion om muligt skift af køkkenets placering.

Interessant idé, men det er ikke aktuelt af forskellige grunde.

Den oprindelige væg mellem køkkenet og serveringsgangen var ikke bærende. Det fremgår af konstruktions tegningen, at der er en stålbjælke i bjælkelaget, som er ansvarlig for bæringen. På de senere tegninger er væggen flyttet noget, så den ligger lige under stålbjælken, men jeg kan ikke forestille mig, at man har fjernet bjælken.

• Synes
UniktNamn123
  • Laddar…
Tak for svaret, det er fyrretræsgulv i serveringshallen. Skal fjerne en brædde og tjekke, hvordan det ser ud nedenunder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.