Hej

Renoverer sommerhuset og har fjernet stolper dele af en væg, som jeg tror er bærende.
Kan I se med det blotte øje, om den er det, og idéer til, hvordan jeg i så fald kan kompensere, stolper eller bjælke?

Billeder findes på:
http://www.minhembio.com/Arvcop/162533/

Tak på forhånd Arvid

Den er absolut bærende.
Hvis du beholder de stolper, der allerede står op, så har du løst problemet.
En anden variant er at lægge en bjælke under, så kan du fjerne hver anden stolpe.
Du bør nok regne på det, før du går videre.

Jeg stemmer på ikke-bærende...

P
Jeg hælder nok også til, at de ikke bærer nogen større last, men så er jeg jo ingen konstruktør heller..

Tror heller ikke, at væggen er bærende. Skønner spændvidden til godt 5 m på tagspærene. Burde kunne suppleres med støtteben.

Er det muligt at placere en bjælke ovenpå spærrens nedre skråstiver og fastgøre spærret mod skråstiveren med bjælkesko? Eller kan bjælkeskoene ikke holde til belastningen fra spærret? (Hvis jeg sætter bjælken under spærren, mister jeg så meget lofthøjde.)

Kan ikke forestille mig, at hanebjælkerne behøver bæres/støttes. Fjern en stolpe som forsøg, sandsynligvis er der ingen tryk på den overhovedet. Tænker du at lægge et gulv på loftet og bruge rummet, så er det en anden sag.

Jeg ville dog have beholdt hanebjælkerne eksponerede og ladet det være åbent op i kippen. De er jo super fine!

Det der er meget lig tagstolskonstruktionen, som vi har på vores villa fra 30'erne. Ifølge den konstruktør, som jeg har koblet ind (for andre ting), så "laver man ikke sådanne tagstole".

Din væg er bestemt bærende. Den hjælper med at aflaste de nedre dele af tagstolen. Uden dine stolper i midten får du en enorm bøjende kraft på tagstolens nedre del. Der vil nok være en betydelig bøjende kraft alligevel, men stolperne hjælper med at mindske kraften.

Sandsynligvis kan du lægge en limtræsbjælke eller stålbjælke ovenpå, som du skriver, og så "hænge" tagstolene i den. Men mit gæt er, at du har brug for lidt mere specielle beslag til det, end hvad du finder i almindelige byggemarkeder, og jeg synes absolut, at du skal kontakte en konstruktør for dimensionering.

Selv hvis du får den rigtige dimensionering og ophængning, så gælder det om at lede kraften fra bjælken ned til noget, der kan tåle lasten. Som amatør ville jeg tro, at du i værste fald kan få op mod 5-10 tons belastning i hvert endepunkt på bjælken, men sandsynligvis meget mindre. Men som sagt bør du finde nogen, der kan regne rigtigt på det.

Må måske ændre mig lidt og give hempularen ret i, at der kan opstå en nedbøjende kraft, men i så fald kun på grund af hanebjælkerne egenvægt.

Belastes taget hårdt, for eksempel af sne, bliver kraften nedadgående, og taget vil flades ud. Dette resulterer i en udspændende trækkraft i hanebjælkerne, ikke en sammenpressende/bøjende kraft.

Har hanebjælkerne brug for støtte, kan du forstærke dem ved at bolte for eksempel 2x6" reglar langs hver hanebjælke.

Nu er jeg ikke bygningsingeniør, men teknisk fysiker, så tjek med en professionel.

Havde nøjagtigt samme spær og problem i mit hus. Løsningen min konstruktør gav mig - var at placere to 180 mm I-bjælker i husets længderetning direkte under hanebjælkens indfæstninger og indsat i huller taget i kortvæggens tømmer. Derefter kunne jeg fjerne den bærende væg.

/Stig

Ingen tegning af huset? Så ser det ud til, at der findes folk, der kan tolke det ret grundigt.

MVH

Hej

Tak alle for hurtigt svar.
Desværre har jeg ingen tegning, huset er en gammel skole i berglasgen bygget midten/sent 1800 tallet. Jeg skal op og måle en gang i de nærmeste dage, lægger målene op direkte efter.

M.v.h. Arvid

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.