Hej!
Jeg skal lave en døråbning i en af husets vægge, se vedhæftet pdf. Som jeg ser det, er det ikke en bærende væg, så det burde gå fint, er der nogen, der siger imod?
Tagstolen har godt med støtte fra ydervæggen og hjertevæggen, som jeg allerede har afvekslet.
Mvh
Mats
Jeg skal lave en døråbning i en af husets vægge, se vedhæftet pdf. Som jeg ser det, er det ikke en bærende væg, så det burde gå fint, er der nogen, der siger imod?
Tagstolen har godt med støtte fra ydervæggen og hjertevæggen, som jeg allerede har afvekslet.
Mvh
Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du må redegøre for lidt flere fakta om huset, hvis du skal kunne få nogle udtalelser. Er væggene 1-stens murstensvægge?
Ydervæggene er letbeton/luftrum/tegl, kernevæggen og andre indervægge er enkeltegl. Indervæggen, som jeg nu skal lave et hul i, er svær at måle tykkelsen på, for der er endnu ikke noget hul i den, men måler jeg ydervæggen til får jeg det til maks 17-18 cm. Det gør jo ingen dobbelteglvæg, så jeg gætter på, at den også er enkel tegl plus to kraftige lag puds.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg havde helst set en fuldstændig og målsat tegning, men jeg tror ikke, at den aktuelle væg er bærende. En halvstens murstensvæg plejer at være ca. 15 cm. 1,5 puds + 12 mursten + 1,5 puds. Kan sikkert blive 16-17, hvis mureren har fråset med pudsen. Selv en åbning i en muret, men ikke bærende væg kræver en eller anden form for afveksling. Ved opførelsen plejer man at bruge murstensbjælker. Når du laver en åbning i en eksisterende væg, er det nemmest at bruge en form for enkel stålbjælke. U-, L- eller firkantprofiler foreslås.
Klik her for at svare