Hej!
Jeg overvejer at rive en væg ned og tænkte på at høre, om nogen af jer kan tolke originaltegningerne. Jeg har markeret væggen, som jeg vil fjerne (rødt).
Kan tilføje, at den tidligere ejer allerede har fjernet væggen på den anden side af huset i 90'erne samt mere end halvdelen af den, jeg vil fjerne. (grønt)
Grunden til, at jeg spørger, er, at når jeg kigger på den del, der er tilbage, ser det ud til, at den har en slags bærende eller i hvert fald støttende funktion.
Jeg overvejer at rive en væg ned og tænkte på at høre, om nogen af jer kan tolke originaltegningerne. Jeg har markeret væggen, som jeg vil fjerne (rødt).
Kan tilføje, at den tidligere ejer allerede har fjernet væggen på den anden side af huset i 90'erne samt mere end halvdelen af den, jeg vil fjerne. (grønt)
Grunden til, at jeg spørger, er, at når jeg kigger på den del, der er tilbage, ser det ud til, at den har en slags bærende eller i hvert fald støttende funktion.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Huset har plankramme. Det betyder, at alle væggene kan have en bærende funktion. Det er svært at udtale sig med præcision uden at vide præcis, hvordan gulvbjælkerne ligger. I princippet er der to parallelle hovedvægge. Gulvbjælkerne kan hvile på begge disse. Enten undersøger du med hjælp af regelsøger, hvordan gulvbjælkerne ligger, eller så går du ud fra, at væggen er bærende og afveksler den med en limtræsbjælke og søjle.
Ring kommunens bygningsingeniør og bed ham komme ud og kigge, så får du det rigtige svar med det samme.
Tak for svar.J justusandersson sagde:Huset har plankstomme. Det betyder at alle vægge kan have en bærende funktion. Det er svært at udtale sig med præcision uden at vide præcis, hvordan gulvbjælkerne ligger. I princippet er der to parallelle hjertemure. Gulvbjælkerne kan hvile på begge disse. Enten undersøger du med hjælp fra regelsøger, hvordan gulvbjælkerne ligger, eller så antager du, at væggen er bærende og aflaster den med en limtræsbjælke og søjle.
Har savet et stykke af loftet op, og det ser ud som om, at gulvbjælkerne går videre til næste væg, men også hviler på denne væg. Det er en 145x45 regel, der holdes oppe af vægregler med 120 CC. Gulvbjælkerne er 220x70 med 60 cc.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Udgå fra at du skal udskifte med en limtræsbjælke. For at kunne beregne det skal man kende de aktuelle mål. Det drejer sig om en bjælke i størrelsesordenen 90x315 mm.
Tak, havde alligevel tænkt at have en eller anden form for støtte.J justusandersson sagde:
Som jeg skrev i første indlæg, har den tidligere ejer revet samme væg ned på den anden side af huset i begyndelsen af 90'erne. Hvad jeg kan se, sidder der kun 2 70-reglar på hver side af den nedrevne væg, der er altså slet ingen støtte, er det noget, jeg skal bekymre mig om? Hvad er det værste, der kan ske?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ikke noget du behøver at bekymre dig for, men et problem for naboen.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Gendanne gammel åbning i bærende væg
Bygningsfysik -
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Denne væg er vel ikke bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Rev en icke bärande vägg, ska nu sälja huset.
Utbyggnad och tillbyggnad