Hej.

Det gælder en tilbygning på en 1-plansvilla. Tilbygningen er 30m2. Spørgsmålet: er dette en bærende væg? Den går tværs med taget. Tak.

• Bygge af en væg i en étplansvilla med synlige stolper og en spisestue i baggrunden. Gulvet er dækket af bygningsaffald.
BirgitS
Velkommen til forummet!

Jeg kan ikke svare på den type spørgsmål, men de, der gør det, plejer at ville vide, hvornår huset er bygget samt se mindst en plantegning, men gerne også andre tegninger som en sektionsplan.

Ok, her kommer lidt mere info. Tilbygningen er lavet i løbet af 2000-tallet. Det er den til venstre i billedet.

• Plantegning viser husets layout med flere værelser; tilbygning fra 2000-tallet er til venstre i billedet.
  • Tilbygning med rødt tag og vinduer til venstre i billedet, bygget i 2000-tallet.
Endnu et billede. Bjælken i midten er 140x45 mm

• Billede af et værelse under renovering med en åben væg. Den midterste bjælke måler 140x45 mm. Maling, værktøj og legetøj ses på gulvet.
Jeg kan ikke forestille mig, at nogen af mellemvæggene i tilbygningen er bærende.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
S Sanel0212 sagde:
Endnu et billede. Balken i midten er 140x45 mm
Skulle den have været bærende, så lyder 45×145 en smule spinkelt.

Tak for hurtige svar. Det, som man kan se under gipsplader, er isolering, der ligger oven over planker, som er placeret 30 cm fra hinanden. Undrer mig over, om disse er sømmet fast i spær eller ligger løse og støtter sig på bjælken, som jeg vil fjerne. Er nybagt husejer og bruger måske ikke den rette terminologi, så håber I forstår mig :) Her er lidt flere billeder.

• Træbjælke placeret under gipsskiver i loft, mulig støtte for isolering og konstruktion.
  • Træbjælker og gipsplader i loftinstallation.
  • Træbjælker over gulvbelægning, sandsynligvis en del af en konstruktion med isolering mellem bjælkerne.
  • Træbjælke og delvist fjernet gipsplade i loft viser eksponeret isolering. Malet overflade med afskallet maling rundt om åbning.
  • Trægulv med en åbning, hvor en træplanke og isolering er synlig under. En bjælke strækker sig over gulvet ved åbningen.
Endnu et billede. Sådan ser det ud oven over bjælken.

• Taget over en bjælke med synlige træstykker og isolering, samt et ledningsrør ved siden af et vindue.
  • Synes
Pappa1986
  • Laddar…
C
P Pappa1986 sagde:
Skulle den varit bärande så låter 45×145 aningen klent.
Ja, och som den sidder er bærreevnen dårligere end de 45x70, der sidder der, da den ikke har noget, der forhindrer, at den bøjer i den svage dimension.

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.