Jeg overvejer at tage et hul og sætte en skabsdør i en væg i køkkenet, men konstaterer, at den er ekstremt stabil, massivt træ, der er mindst 10 cm tykt og pudset på begge sider. Men kan den virkelig være bærende, når den står så tæt på en tyk murstensvæg? På den anden side, hvorfor så ekstremt stabil ellers? Bare almindelig overdimensionering? Huset er et rækkehus fra 1909 med murstensvægge som ydervægge og mellem husene.
Se tegning.

Men kan man være sikker på, at den ikke er bærende?
Tak!
Plantegning af radhus fra 1909 med markeret væg ved køkken, diskussion om hvorvidt væggen er bærende.
 
alt er mere eller mindre bærende i ældre konstruktioner, om du kan tage ned eller ej er jo lidt svært at afgøre. Væggen står i længderetning så gulvbjælkerne vil nok hvile på den så hvad der sker er svært at gætte men samtidig sidder plankevægge godt sammen, du må vel lave en afveksling hvis du bliver usikker
 
Jeg er enig med leby. Gulv bjælkerne til overetagen er sandsynligvis lagt og samlet over de to hjertevægge, der går på tværs af huset. En planke væg kan betragtes som en pladekonstruktion, hvor det er muligt at lave huller uden at noget dramatisk sker. Større åbninger skal understøttes med en horisontal planke. Spørgsmålet er, om det er besværet værd. Det bliver mange sække puds. Derefter skal man reparere det, der uønsket er faldet ned, med den rette pudsblanding...
 
OK, tak for svar!
Hvis jeg skal lave et hul på 60x80 cm, kan jeg så ikke bare forstærke væggen med en træbjælke ovenover hullet på bagsiden af væggen?
 
Jo, men jeg forstod det sådan, at også denne overflade var pudset. Det bedste er at felle en træbjælke ind i plankeåbningen og holde den på plads med kraftige vinkelbeslag. Du kan nok bruge træ fra det, du har savet bort.
 
Aha, selvfølgelig, jeg sætter en træbjælke øverst i hullet! Det duer altså?
 
Absolut. Væggen er kun sekundært bærende.
 
Men det er roligt imens, indtil man får der bjælken?
 
før i tiden indfældede de afvekslingen i den nærmeste hele planke på siden af hullet, tænk at du saver enden af "bjælken", som er en liggende planke i ca. 30 graders vinkel. gør det på begge sider i modsatte retninger og sæt den lange side nedad. sav ud i sideplanken på tilsvarende måde uden at kappe den helt, noget materiale skal blive tilbage. Ved ikke om det var til at forstå? Det bliver altså samme form på "bjælken" som en hanebjælke.
 
Det som leby beskriver er den absolut bedste løsning! Den kræver dog en vis snedkerfærdighed.
 
Mange tak for hjælpen! :-)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.