Hej!
Vi har lige flyttet til hus og har planer om at rive væggen mellem køkken og soveværelse ned.
Væggen er kun ca. 5 cm bred ekskl. isolering og masonitplader.
Den er ikke bygget med reglar og isolering mellem 2 plader men kun bygget med brædder.
Liggende på den ene side og stående på den anden.
Det føles ikke som om den kan være bærende, men man bliver jo lidt usikker, da man er nybegynder i dette. :)
Vedhæfter en tegning, hvor de røde pile viser hvilken væg der skal rives ned og de blå viser retningen på tagryggen.
Tak på forhånd!

MVH
Andreas og Marie

Ritning_pa_huset_Slanger_bara_upp_dem_for_eget_bruk.jpg

Mikael_L
Velkommen til forummet. :)

Da I, af trappen at dømme, tilsyneladende har en overetage, ville jeg mistænke, at den er bærende.
Bjælkelaget klarer ikke den spændvidde uden at det bliver forstyrrende svigt og nedbøjning uden at have en bærende væg eller f.eks. limtræsbjælke under.

Hvis bjælkelaget er meget specielt lavet, kan det muligvis være fritbærende, f.eks. lavet af høje limtræsbjælker, kertobjælker eller betonbjælkelag osv. Men man plejer ikke at vælge en sådan dyr løsning, hvis der alligevel er en væg under som i jeres hus.

Det kan ikke rigtig besvares, hvis man ikke ved, hvilken retning bjælkelaget på overetagen er lagt.
Hvis bjælkelaget ligger fra venstre til højre i billedet, er væggen sandsynligvis ikke bærende, men hvis det ligger oppefra og ned i billedet, er den bærende.

Jeg ville dog gætte ud fra konstruktionen af huset, at bjælkelaget på overetagen ligger fra venstre til højre, men dette er noget, du skal undersøge.

Mikael_L
Raceman sagde:
Jeg ville dog gætte ud fra konstruktionen af huset, at bjælkelaget på førstesalen ligger fra venstre til højre, men dette er noget, du skal undersøge.
I så fald har huset ikke almindelige tagspær. :)

Rev væk papiret i loftet nu og kan se, at der ligger brædder i samme retning som væggen, der skal rives, disse ser ud til at være sømmet fast i reglar, som går i modsat retning, hvilket bør betyde, at væggen er bærende. Synd, men da håndværkere alligevel skal tage sig af badeværelset, så må de tage væggen på samme tid.
Tak så meget for alle svar.

Hvis du virkelig kun har BRÆDDER i væggen, så kan den ikke på nogen måde være bærende.
Hvis det derimod er planker, bliver det en anden sag.

Hvis jeg skulle gætte på bæringen alene ud fra at have set tegningen, så virker det sandsynligt, at eventuelle bærende vægge er dem, der afgrænser trappehus, entré og badeværelse fra stue, køkken og soveværelse.

Hvad er forskellen mellem planker og brædder?
De stående brædder/planker er ca. 1,5" tykke og de liggende ca. 1" tyk og de er ca. 15 cm brede.
Undskyld min uvidenhed. ;)

Jeg ved ikke, hvad den korrekte definition er, men man plejer at sige, at et bræt er tyndere end en planka, og en planka er grovere end et bræt... Det hjælper jo måske ikke dig meget, så jeg håber, du får et bedre svar snart ;)

Andreas,
hvad er det for en type hus, er det et 2-etagers eller 1,5 planshus?
Hvis det er et 2-etagers hus, er det vigtigt, at vi også får se, hvordan overetagen er konstrueret.

Senest redigeret:
Jeg lægger de resterende billeder op, jeg har af tegningerne. Her har vi overetagen. (Har været tofamiliehus, deraf køkkenet på overetagen.) Ritning_pa_huset_Slanger_bara_upp_dem_for_eget_bruk.jpg

Her har vi kælderen fs_491277638_24512_1307710944.jpg

Og en vy fra siden. fs_491277641_96368_1307710945.jpg

Jeg kunne også lægge billeder op af, hvordan væggen og taget ser ud senere i aften, hvis det kan hjælpe.

Plank skal være 2" eller tykkere.

Jeg vil gætte på, at den i hvert fald giver en form for støtte. Men eftersom den ikke står direkte op på væggen i kælderen (ikke hele i hvert fald), så er der jo ikke noget stort tryk på den, ville jeg tro.

Vil du virkelig have den væk, kan du jo altid sætte en bjælke op i stedet, relativ enkel operation.
Det er lettest, hvis du kan se, hvilken retning bjælkerne ligger. Ligger de med væggen, er det roligt.

Mikael_L
brunolundh sagde:
Jeg ville gætte på, at den i hvert fald giver en form for støtte. Men eftersom den ikke står direkte oven på væggen i kælderen (ikke hele iallafall) så er der jo ikke noget stort tryk på den, ville jeg tro.
Jeg er ikke enig med dig. På tegningen er der endda tegnet en grundsokkel midt i huset under væggen i kælderen, så konstruktøren ser ud til at have taget højde for kraftige belastninger.

Jeg fastholder, at den tænkte væg bør være bærende. Ellers har I ikke almindelige spær men en form for limtræsbjælke eller stålbjælke i kip. Og i så fald har den, der har tegnet huset, taget rigtig godt fat med fundamentet uden nogen synlig grund.

Mikael_L
Sektionssnittet er i øvrigt en sektion af den anden side af huset, dvs over den del hvor v-rummene på begge etager er. Det ses jo tydeligt, hvis man kigger på kælderplanet.

Jeg er ikke enig med dig.
På tegningen er der endda tegnet en grundsula midt i huset under væggen i kælderen, så konstruktøren ser ud til at have taget højde for kraftige belastninger.
Du har sikkert ret. :)
Men det burde stadig ikke være noget problem at smide en bjælke op i stedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.