Skal åbne op væggene til "katvnden" på et 1 1/2 plans hus.
Huset er bygget -49 med stående planker i ydervægge og indervægge.
Er disse vægge normalt bærende? Se vedhæftet billede.
Findes der nogle tips/idéer til, hvordan dette arbejde skal udføres?
Er det muligt at foretage denne understøtning på loftet ovenover for at "undgå en synlig bjælke i loftet?
Rummet, der skal udvides, er i dag ca. 3m langt, dvs. den planlagte åbning (på begge sider) løber over ca. 3 spær.
/Hebbe
Huset er bygget -49 med stående planker i ydervægge og indervægge.
Er disse vægge normalt bærende? Se vedhæftet billede.
Findes der nogle tips/idéer til, hvordan dette arbejde skal udføres?
Er det muligt at foretage denne understøtning på loftet ovenover for at "undgå en synlig bjælke i loftet?
Rummet, der skal udvides, er i dag ca. 3m langt, dvs. den planlagte åbning (på begge sider) løber over ca. 3 spær.
/Hebbe
Det korte svar er, Ja, kattvinduerne er normalt set bærende, eller rettere sagt, spærkonstruktionerne er oftest en del af kattvinduerne. Væggene mellem spærkonstruktionerne kan fjernes men det løser næppe dit problem.
Jeg har den opfattelse også, dvs at væggene er bærende. Hvordan bærer man af dem på den bedste måde? Rummet er jo ca. 3m langt, jeg kunne forestille mig at åbne ca. 1,5m af væggen som mindst, laver jeg åbningen midt over en spær, så handler det jo om kun denne der skal aflastes. Har en idé om at bygge på eksisterende væg med limtræ + stolper, inden jeg laver "hullet". Nogen der har andre smarte løsninger.
/Hebbe.
/Hebbe.
Hebbe: Tænkte bare sige, at jeg for nylig har lavet (eller rettere sagt er i gang med) et lignende projekt i et 30'er-hus, hvor bl.a. skunkvæggene skulle væk. Jeg valgte følgende løsning.
Jeg rev/tog væk skunkvæggene bortset fra støttebenene i skunkvæggen, som var under spær.
Forstærkede derefter de eksisterende spær ved at skrue-lime 195x45 sammen med de eksisterende spær (som var typ 50 x 170). Gjorde det samme med hanebåndene på spærene.
Gjorde en ny "skunkvæg" næsten helt ude ved ydervæggene (typ 40 cm fra ydervæggen) ved at sætte nye støtteben under spærene. Dette 40 cm rum er nu fyldt med iso.
Støttede spærene på midten ved at spænde stående reglar op.
Tog så støttebenene fra den gamle skunkvæg væk.
Simsalabim, det sank 2-3 mm.
Derefter byggedes nye indervægge, som støttede det hele.
Vindduk, gles, ekofiber, dobbeltgips (200 plader typ...).
Åsså lidt andet småjox (fire tagvinduer, al el, varme, vand, afløb, nyt badeværelse osv.)
Trods hjælp fra dygtige tømrere har jeg endnu ikke hentet mig fysisk og psykisk fra dette hestearbejde (som i øvrigt ikke er færdigt og "indflyttet" endnu). Gulvarealet steg fra 50 til 85 kvm, meget skråvægge men ok som børneværelse. Bliver skidegodt men satan i gaden hvilket arbejde det har været, skovlede 85 sække savsmuld, fyldt en 30 kubikcontainer med nedrivningsmateriale osv osv.
Jeg rev/tog væk skunkvæggene bortset fra støttebenene i skunkvæggen, som var under spær.
Forstærkede derefter de eksisterende spær ved at skrue-lime 195x45 sammen med de eksisterende spær (som var typ 50 x 170). Gjorde det samme med hanebåndene på spærene.
Gjorde en ny "skunkvæg" næsten helt ude ved ydervæggene (typ 40 cm fra ydervæggen) ved at sætte nye støtteben under spærene. Dette 40 cm rum er nu fyldt med iso.
Støttede spærene på midten ved at spænde stående reglar op.
Tog så støttebenene fra den gamle skunkvæg væk.
Simsalabim, det sank 2-3 mm.
Derefter byggedes nye indervægge, som støttede det hele.
Vindduk, gles, ekofiber, dobbeltgips (200 plader typ...).
Åsså lidt andet småjox (fire tagvinduer, al el, varme, vand, afløb, nyt badeværelse osv.)
Trods hjælp fra dygtige tømrere har jeg endnu ikke hentet mig fysisk og psykisk fra dette hestearbejde (som i øvrigt ikke er færdigt og "indflyttet" endnu). Gulvarealet steg fra 50 til 85 kvm, meget skråvægge men ok som børneværelse. Bliver skidegodt men satan i gaden hvilket arbejde det har været, skovlede 85 sække savsmuld, fyldt en 30 kubikcontainer med nedrivningsmateriale osv osv.
Hvad gør man ikke for lidt ekstra gulvarealsynpunkter sagde:Hebbe: Tänkte bare sige, at jeg for nylig har lavet (eller rettere sagt er i gang med) et lignende projekt i et 30'er-hus, hvor bl.a. skunkvæggene skulle væk. Jeg valgte følgende løsning.
Jeg rev/tog skunkvæggene væk bortset fra støttebenene i skunkvæggen, der var under spær.
Forstærkede derefter de eksisterende spær ved at skrue lime 195x45 sammen med de eksisterende spær (som var typ 50 x 170). Gjorde det samme med hanebjælkerne på spærene.
Lavede en ny "skunkvæg næsten væk ved ydervæggene (typ 40 cm fra ydervæggen) ved at sætte nye støtteben under spærret. Denne 40 cm plads er nu fyldt med iso.
Støttede spærene på midten ved at spænde op stående regler.
Tog derefter støttebenene fra den gamle skunkvæg væk.
Simsalabim, det sank 2-3 mm.
Derefter blev der bygget nye indervægge, der støttede det hele.
Vinddug, brædder, økofiber, dobbeltgips (200 plader typ...).
Åsså lidt andet småting (fire tagvinduer, al el, varme, vand, afløb, nyt badeværelse osv.)
På trods af hjælp fra dygtige tømrere har jeg endnu ikke hentet mig fysisk og psykisk fra dette hestearbejde (som i øvrigt ikke er færdigt og "indflyttet" endnu). Gulvarealet steg fra 50 til 85 kvm, meget skråt loft men ok som børneværelse. Bliver skidegodt men fanden i gaden hvilket arbejde det har været, skovlet 85 sække savsmuld, fyldt en 30 kubikcontainer med nedrivningsmateriale osv osv.
Havde du nogen, der regnede på det, eller gik du på "følelse"? Fungerer det virkelig bare at forstærke?
Ja hvad gør man ikke for det. Spøg til side, det blev lidt mere end ekstra gulvplads: en total opgradering fra 1930-standard, to værelser blev til fire, fire tagvinduer hvoraf to er 180 cm høje, rigtig isolering i taget (jeg har nu haft en vinter med sne på taget for første gang) osv.
Alle gamle huse er forskellige. Jeg tog ikke en ingeniør ind til at beregne det hele, men valgte i stedet versionen sund fornuft, forsigtighed og amatørsnedkerens bedste trick: overdimensionering. Sagen er, at der nu sidder indervægge på tværs af tagspærene, der bærer det meste, men i mit tilfælde ville det nok have fungeret selv uden disse. Visse dele af loftet har ingen sådanne indervægge, og det fungerer udmærket. Altså de nye forstærkede tagspær er faktisk utroligt robuste. I mit tilfælde var det også sådan, at det ikke rigtigt gik at se, hvordan konstruktionen var før man begyndte at rive ned. At stå og gætte og beregne, hvordan det ser ud bag en masse treetex- og bræddevægge og treetex- og bræddetag fungerer ikke. Jeg rev forsigtigt, støttede og overvejede løbende, hvordan jeg skulle agere. Mine dygtige snedkere var også med i diskussionen og syntes, jeg var overforsigtig ved at ville have støtter (de var jo i vejen for snedkerne), men der gjorde jeg klart, at det var mig, der bestemte, medmindre de ønskede at tage fuldt ansvar.
Alle gamle huse er forskellige. Jeg tog ikke en ingeniør ind til at beregne det hele, men valgte i stedet versionen sund fornuft, forsigtighed og amatørsnedkerens bedste trick: overdimensionering. Sagen er, at der nu sidder indervægge på tværs af tagspærene, der bærer det meste, men i mit tilfælde ville det nok have fungeret selv uden disse. Visse dele af loftet har ingen sådanne indervægge, og det fungerer udmærket. Altså de nye forstærkede tagspær er faktisk utroligt robuste. I mit tilfælde var det også sådan, at det ikke rigtigt gik at se, hvordan konstruktionen var før man begyndte at rive ned. At stå og gætte og beregne, hvordan det ser ud bag en masse treetex- og bræddevægge og treetex- og bræddetag fungerer ikke. Jeg rev forsigtigt, støttede og overvejede løbende, hvordan jeg skulle agere. Mine dygtige snedkere var også med i diskussionen og syntes, jeg var overforsigtig ved at ville have støtter (de var jo i vejen for snedkerne), men der gjorde jeg klart, at det var mig, der bestemte, medmindre de ønskede at tage fuldt ansvar.
Klik her for at svare




