Hej!

Har ledt febrilsk på nettet, og dette forum ser ud til at være det bedste, så jeg prøver.

Jeg er for 6 uger siden flyttet ind i et 1 1/2 plans hus fra 1972, trækonstruktion igennem og igennem og støbt plade på jord.
Jeg har bemærket, at der er ret mange revner i væggene (sætninger?), og er begyndt at spekulere på, om der er noget galt med konstruktionen. Jeg mener, at en af indervæggene burde være bærende, da byggearealet er ca. 11x9 meter. Alle indervægge ser spinkle ud (ca. 7 cm tykke) bortset fra en væg mellem køkken og badeværelse. Jeg kiggede derfor under underskabene i køkkenet og så, at væggen mod badeværelset består af 4,5x18 cm (2x8 tommer?) lodrette reglar med c-c 60 cm, sandsynligvis fra byggeåret. Dog er disse kappet ca. 2 dm over pladen og svæver altså i luften. Nyere reglar på 2x4 tommer er monteret ved siden af de oprindelige, men disse er også kappet et par cm over pladen og svæver også i luften... Ingen gulvskinne ligger mod pladen under disse reglar. Så mine spørgsmål:
1. Er dimensionen på de oprindelige reglar noget, der tyder på, at denne væg er/har været bærende? Alle øvrige indervægge er meget tyndere.
2. Er det almindeligt at have reglar, der svæver over pladen?
3. Er der risiko for, at væggen (og også overetagen) giver efter for vægten fra køkkenskabene, hvis der ikke gøres noget?

Jeg har kontaktet kommunens byggearkiv, men finder ingen tegning, der viser, om der er nogen bærende væg, bortset fra at netop nævnte væg er tegnet dobbelt så tyk på plantegningen.

Meget taknemmelig for hjælp!!

Kan også tilføje, at den nuværende konstruktion formodentlig er fra 2006, da nyt køkken blev sat op i forbindelse med en vandskade i køkken og badeværelse. 4 år tidligere var der også vandskade i alle indervægge, og disse blev udskiftet/repareret. Jeg har draget den konklusion, at det er derfor, de oprindelige regler er blevet skåret over, og nye er monteret ved siden af, og ved den anden vandskade i 2006 synes også de nye regler at være skåret over uden at der blev gjort mere ...

Lyder unægtelig usandsynligt, at man skulle kunne få den spændvidde på bjælkelaget.

Det normale er jo, at man har en bærende hjertemur, nogenlunde midt i huset. Den går da ofte i samme retning som tagryggen. Mellem­bjælkelaget mellem første og anden etage har jo i et 1,5 plans hus ofte en del af sine bjælker som en del af tagkonstruktionen. Derfor går bjælkelaget ofte i samme retning som tagkonstruktionerne.

Med almindeligt træbjælkelag tror jeg, at man max. kommer op i 4,5 - 5m spændvidde.

Tak hempularen,

Ja, væggen jeg taler om går i samme retning som rygningen og ligger nogenlunde i midten af huset.
Huset står åbenbart op og er ikke kollapset i løbet af de 2 1/2 år, som de kappede regler har siddet der. Er der risiko for, at huset falder sammen med tiden... Hvem bør jeg kontakte for at få afklaret sådan en sag (skjult fejl?)
Jeg er ikke mindre bekymret nu, :(

Tag kontakt med en besigtigelsesmand/konstruktør afhængigt af, hvad de siger, så ville jeg kontakte sælgeren af huset. Det lyder ikke godt overhovedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.