Vi har en del af vores indre væg, som vi ikke ved, om den er bærende eller ej.

Huset blev bygget i '75. Det er en hjertvæg, så man kunne tro, at den er bærende. MEN, tegninger viser væggen som stiplede i stedet for hele.
Planløsning fra et hus bygget i 1975, viser sovrum, wc, kök, vardagsrum og matplats. Væggen mellem køkken og matplats er markeret med en stiplet linje.
Jeg har fjernet en del af gips og træpanel, så man kan se lidt ind i væggen. Når man kigger op mellem sprækkerne øverst, ser det ud som om noget er direkte på loftgipspladerne. Det er meget mærkeligt for mig.
En indre væg med en fjernet del, der afslører træstolper bag gips. Huset er fra 1975, og spørgeren undrer om væggen er bærende. Åbnet vægstykke med synlige trærammer og gipspaneler, set op mod loftet. Udsigt ind i en indre væg fra 1975 med åbnet gips og træpanel, viser indersiden med isolering og træ, markeret med en rød cirkel.
Med så begrænset info, kan man vide, om væggen er bærende eller ej?

Det ser ud som en slags hjemmelavet kassettespand, hvis bæreevne sandsynligvis er blevet forringet af, at du har revet pladen af på den ene side. Stregerne markerer en tænkt rumdeler i form af en espalier. Hvis man kender kassettespandens mål, kan man regne ud, hvordan den står i forhold til en limtræsbjælke og i forhold til de aktuelle laster.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
hej, det er faktisk hvad vi havde tænkt. jeg er enig i, at jeg har forringet bjælken (hvis det faktisk er en bjælke), men der er stadig en væg nedenunder. med denne hypotetiske situation er væggen ikke-bærende, men den bærer bestemt vægt lige nu. jeg vil reparere det alligevel.

hvis det er en bjælke, hvad der forvirrer mig er det lag gips, der sidder ovenpå. kan man bære på gips på den måde?

spørgsmålet er også, om man kan stole på bjælken nok til at fjerne væggen nedenunder.

Gipsen er til som underlag for tapet, maling mm.
I icrackracquets sagde:
spørgsmålet er også, om man kan stole på bjælken nok til at fjerne væggen nedenunder
Så skal du måle "bjælken".

Ja det ved jeg. Det er bare, at denne væg er bygget lidt mærkeligt. Mit sidste billede er taget, når man kigger op mellem sprækkerne ved 'balken'. Der kan man se, at de loftpaneler (i gips) ligger ovenpå 'balken'. Jeg er ingen proff, men har aldrig set en gips bære sådan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.