Vi skal indsætte et nyt vindue+ altandør på vores ene gavl. Huset er bygget i letbeton og er ca. 10 meter bredt på gavlen. I dag er der et stort panoramavindue, der sidder ca. 2 m fra hjørnet. Vinduet er 3 m bredt og ca. 1.6 meter højt. Vi skal nu sætte et vindue, der er 2 meter bredt, en meter fra det nuværende vindue. Ved siden af vinduet sætter vi så en altandør, der er 0.9 meter bred. Tilbage til det andet hjørne vil der så være en meter. Ovenover dette rum er der kun en uudnyttet loft med ca. 1.8 meter i loftshøjde.
Hvordan kan man vide, om der opstår nogle problemer med bæreevnen? Er der risiko for, at taget braser sammen? Hvem beregner sådan noget? Vi har fået byggetilladelse fra kommunen og har et byggefirma, der har sagt, at de skal udføre arbejdet.
Hvordan kan man vide, om der opstår nogle problemer med bæreevnen? Er der risiko for, at taget braser sammen? Hvem beregner sådan noget? Vi har fået byggetilladelse fra kommunen og har et byggefirma, der har sagt, at de skal udføre arbejdet.
Jeg ville absolut bede en konstruktør om at regne på det. Det ville ikke være sjovt at opdage bagefter, at belastningerne fra taget ikke kan klare sig på væggen. Hvis det er nødvendigt, kan man sikkert stille en eller anden form for stålstolpe eventuelt i vindueskarmen.
Mvh/stenhus05
Mvh/stenhus05
jeg har nu været i kontakt med en konstruktør. Timelønnen for at regne på, hvorvidt "væggen falder" eller ej, er 750 kr ekskl. moms, da det er et lille job. Det siger jeg intet om. Derimod kan firmaet ikke oplyse, hvor lang tid det vil tage at beregne. Jeg har tegninger af huset før og efter vinduerne (dem vi havde til byggetilladelsen). Jeg har også flere sider teknisk beskrivelse af, hvordan huset er bygget samt alle originaltegninger.
Jeg spurgte, om man kunne skønne tiden, fx 10 eller 20 timer? Men det kunne de ikke gøre. Det kan vel umuligt tage 20 timer (en halv arbejdsuge) at regne ud, hvorvidt vi har brug for at forstærke med f.eks. jernbjælke eller ej? Det drejer sig om et vindue. Er det vel rimeligt at betale næsten 20 000 kr for en sådan beregning?
Jeg spurgte, om man kunne skønne tiden, fx 10 eller 20 timer? Men det kunne de ikke gøre. Det kan vel umuligt tage 20 timer (en halv arbejdsuge) at regne ud, hvorvidt vi har brug for at forstærke med f.eks. jernbjælke eller ej? Det drejer sig om et vindue. Er det vel rimeligt at betale næsten 20 000 kr for en sådan beregning?
Vi har fået tilbud fra flere konstruktører og endt på alt mellem 350-750:-/time. Kan desværre ikke anbefale nogen endnu, da vi ikke har set resultatet. Kan ikke forestille mig, at det kan tage mere end et par timer for en dygtig konstruktør at beregne jeres væg. (konstruktionstegninger til hele vores hus tager 2 uger) Enhver byggeingeniørfirma bør kunne lave sådan en beregning.
venlig hilsen/stenhus05
venlig hilsen/stenhus05
Klik her for at svare