God morgen!

Jeg er i gang med at skitsere lidt på ombygningen af min kælderetage i et hus bygget i 1948 helt i beton/letbeton (med betonloft). Min tanke, som fremgår af de vedhæftede tegninger, er at rive en gammel viktualiekælder ned for dermed at kunne lave et større soveværelse med egen udgang til haven. Den gamle kedel er tidligere udskiftet med jordvarme, så kulforrådet bliver i stedet et klædeskab (derudover kommer indretning af nyt badeværelse/sauna/relax, men det ligger uden for den nu aktuelle overvejelse).

Min overvejelse er, om den væg, jeg planlægger at rive, har nogen form for bærende funktion. At den ikke er en af de hovedsageligt bærende vægge ser jeg som åbenlyst, dels på grund af dens placering i huset, at den ikke er gennemgående op til den øvre etage, og at den kun er markeret som en 10 cm væg på tegningen (hvor hovedvægge er markeret som 15-20 cm). Spørgsmålet er dog, om den kan tjene en funktion ved at bære gulvet/loftet i stuen på den øvre etage?

Jeg har i så fald en tanke om i stedet at forstærke den næste væg (den mod nuværende kulforrådet/blivende klædeskab) i stedet for at bygge en omdrift midt i det forstørrede soveværelse. Er det en tænkelig løsning, eller skinner min uvidenhed igennem?

Hvis der alligevel skal en omdrift til, er der nogen, der tør have en mening om, hvor kraftig denne behøver at være, givet at den "kun" bærer gulvet i stuen? Jeg vil selvfølgelig gerne have, at det bygger så lidt som muligt, da loftshøjden dernede kun er ca. 2,20. Antager, at det er stål, der gælder, men ville en søjle i det nye soveværelse få mig til at kunne bruge en mindre grov bærende bjælke?

For tydelighedens skyld: Tagryggen går vandret og spær ligger altså lodret gennem den vedhæftede tegning.

Vil tilføje, at jeg selvfølgelig vil tage hjælp fra en konstruktør ved mindste tvivl i dette, og at jeg anvender filosofien "better safe than sorry" :). I første omgang handler det dog mere om at skitsere til eget brug, for at få et billede af omfanget og begynde at overveje, hvilke opgaver vi indhenter tilbud på, og hvilke vi gør selv.

Vedhæfter tegning, hvor både øvre etage (med stuen) og nedre etage både før og efter tænkt ombygning fremgår.

Taknemmelig for synspunkter!

Ritning av hus med övre och nedre plan samt ändringar efter ombyggnad; visar väggar som planeras att rivas eller förstärkas.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.