Hej

Jeg er i gang med at rive i min kælder og stødte på en væg, som jeg er usikker på, om den er bærende eller ej.
Jeg har tidligere antaget, at det ikke er tilfældet, da der går bjælker gennem loftet i kælderen, men tykkelsen af væggen gjorde mig usikker.

Bjælkelaget i kælderen og loftet går fra langside til langside.
Den væg, jeg vil tage ned, er i kælderen og indkredset med rødt.
I kælderen går to stålbjælker, som jeg mistænker bærer bjælkelaget.

På billedet, der hedder kælder, har jeg markeret bjælken.
På billedet, der hedder overetage (hjem som viser kælderen), har jeg markeret væggen, jeg vil tage ned.
På det tredje billede har jeg markeret væggen, der står lige over den væg, jeg vil tage ned.

Er det muligt at afgøre, om den væg, jeg vil tage ned, er bærende?

Svante

BirgitS
Selvom den ikke er bærende, kan den virke som modtryk, så jordmasserne uden for ydervæggen ikke kan presse ydervæggen ind.

Hvornår er huset bygget? Hvad er materialet i kælderens vægge, både ydervægge og skillevægge?

BirgitS
J justusandersson sagde:
Hvornår er huset bygget?
Eftersom man ser kvartersnavn og område på tegningerne så tror jeg at det er et egnahemshus fra 30'erne efter lidt søgning.

@justusandersson

Billedet viser en konstruktionsbeskrivelse for et hus fra 1937, der detaljerer fundamentet, dræning og behandling af soklen med cementpuds.

Ifølge konstruktionsunderlaget for huset. Er et egnehemshus fra 1937.

Svante

Jeg mistænkte, at det var et 30'er hus, men er ikke lige så kyndig om Stockholms bebyggelse. Planløsningen i kælderen er ændret på en eller anden måde. Måske har man bare skiftet navn på rummene? Gillestue fandtes ikke som begreb i 1937, og jeg er tvivlsom over, om man kunne have soveværelser i kælderen dengang. Eftersom ydervæggene er af muret betonhulsten, mener jeg ikke, at man kan tage den rødmarkerede væg ned. Som @BirgitS skriver, så behøves den som modtrykstøtte.

@justusandersson det er opdaterede tegninger efter en udvidelse lavet i 90'erne. Kælderen er udbygget udenfor den tilsigtede væg. Udbygningen er også muret og strækker sig 3 meter ud. Den burde vel i så fald tage jordtrykket?

Det er snarere et argument for ikke at røre den rødmarkerede væg. Forlængelsen indebærer, at samlingen mellem gammel og ny ydervæg ikke er muret i forband.

Udtrykte mig forkert, det er ingen udvidelse. Udenfor den væg jeg vil tage ned går kældertrappen ned. Den er støbt i ét og cirka 1,20 bred. Den fortsætter forbi væggen med cirka 2 meter.

Plantegning med markeret trappe til kælder i sort og en rød væg planlagt til at blive fjernet for en større åbning.
Så ser det ud på nogenlunde.
Den sorte markering er trappen ned til kælderen, og den røde væg er den vi havde tænkt at tage ned.
Kan det lade sig gøre at aflæsse på en anden måde for at kunne få en større åbning, hvis ikke andet?

Svante

Bedste svar

Leder trappen ned til et udgravet område? Hvis svaret er ja, kan du fjerne den røde væg. Dette viser vigtigheden af at redegøre for helheden fra start.

J justusandersson sagde:
Leder trappen ned til et udgravet rum? Hvis svaret er ja, kan du fjerne den røde væg. Dette viser vigtigheden af at redegøre for helheden fra starten.

Det stemmer, det er udgravet. Er en groventre med armeret bundplade.

Tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.