For tre år siden tog jeg hjælp fra en bygningsingeniør for at beregne på aflastningsbjælker til min kælder. Det var en ældre herre, som aldrig var på stedet til huset, men som virkede dygtig og tog det sikre for det usikre, da han beregnede, så alt blev dimensioneret i overkanten.

En bjælke, han beregnede på, er den på 3920mm i vedhæftede filer. Nu skal jeg endelig komme i gang med at ordne kælderen, og derfor er jeg begyndt at undre mig over, om væggen overhovedet er bærende. Jeg har forsøgt at få fat på bygningsingeniøren, som hjalp mig før, men han lader til at være gået på pension, så derfor vender jeg mig til forummet for hjælp. Jeg kan have glemt at dele vigtig information med ham eller lignende, hvilket gjorde, at han gik ud fra, at den skulle være bærende, men at den i virkeligheden ikke er det. F.eks. er der en døråbning midt i væggen i dag uden nogen bæring mod loftet. Det er bare æstetisk muret ovenfor døren.

Huset er bygget i 1939. Det er en helstøbt kælder med gulv, vægge og loft i beton. Oven på betonen ligger der træregler parallelt med den væg, jeg taler om. I alt er huset på 3-plan med ca. 45kvm bundplade.

Er det soleklart, at det er en bærende væg, eller kan det være en idé for mig at undersøge det nærmere? Eller kan vi ligefrem afvise væggens bæring eller ikke bæring i dette forum? :)
 
  • Plantegning af en kælder med markering af en HEB-200 bjælke på 3920 mm. Noter angiver ikke-bærende vægge og en 70'er tilbygning.
  • Bygningens grundplaner med rum som køkken, garage, WC og indgange. Målangivelser på hver etage, inkl. kælder, stue og overetage.
Ifølge tegning nede til venstre er den ikke bærende. Er den tegning baseret på grundtegning, så er du i mål.
 
tttomten TomasJor sagde:
Enl tegning nede venstre er den ikke bærende. Er den tegningen baseret på grundtegning så er du i mål.
Det er grundtegning bortset fra at der er indtegnet to ikke-bærende indervægge også (som jeg markerede i første tegning i rødt), disse er nyere/er endnu ikke bygget.
Det kan ikke være et spørgsmål om at støtte hjertevæggen/huset mod horisontale kræfter? Det måske ikke er nødvendigt når kælderen er støbt som en bunker med vægge og tag i beton..burde blive vridstiv kan jeg synes.
 
Det er en lidt kringlet tegning, som nok desværre ikke kan lægges til grund for denne type spørgsmål. En originaltegning ville have været meget bedre. Meget taler for, at den ikke er bærende, men for at sige det med sikkerhed, behøves en armeringstegning. Byggeåret, 1939, påvirker vurderingen. Det var meget populært at give kældrene en eller anden form for beskyttelsesrumsstandard. Eftersom du bor i Stockholm bør der findes en tegningseksemplar på Stadsbyggnadskontoret.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.