Hej,

Skal udvide badeværelset. Forstod tegningerne fra 1895, at væggen ikke skulle være bærende, hvilket jeg troede blev bekræftet af, at naboerne havde flyttet halvdelen af væggen.

Nu, hvor nedrivningen er påbegyndt, spørger håndværkeren, om jeg var sikker. Har talt med bestyrelsen, som ikke ved noget. I væggen har der tidligere været en dør, hvorfor der nu er hul i halvdelen af døren (se billede). Hvad er jeres opfattelse, nogen der har styr på, hvordan huse blev bygget fra århundredeskiftet?

Tak på forhånd

Plantegning fra 1895 viser væg med åbning, tidligere en dør. Markeret i rødt, diskussion om dens bærende funktion ved udvidelse af badeværelse.
Billede af en delvist nedrevet væg med blotlagte lister og murværk, hvor en gammel døråbning tydeligt ses. Byggeprojekt med usikkerhed om bærende væg. En delvist rivet vægområde med eksponerede mursten og rør, muligvis fra en tidligere dør, samt en stige og mønstret tapet i baggrunden.

Foreningen bør vel kræve en bedømmelse af en kompetent besigtigelsesmand, inden man accepterer nedrivning af en væg, som man ikke sikkert ved, om den er bærende eller ej. Der findes kompetente personer, som kan udføre dette.

Teglvæggen er sikkert der, fordi der tidligere stod en kakkelovn der (brandbeskyttelse). Hvis det er den samme plantegning ovenpå, er der en risiko for, at der også er tegl ovenpå. Min erfaring med ældre huse er, at man kun kan opdele vægge i bærende eller støttende. Regelvægge, der bygges efterfølgende midt i et rum, eksisterer ikke.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Væggen er ikke bærende i den betydning, at den tager sig af statiske laster, men den kan have andre funktioner. På tegningen er rummet markeret som en skakt hvilket gør mig lidt betænksom. Skraveringerne er antageligvis malet på originalet, så man ville gerne se det i farver. Alle indvendige vægge er pudsede uafhængigt af om de er af træ eller tegl. Det er altid en fordel, hvis man får se hele etageplanet med skalaen angivet.

J justusandersson sagde:
Væggen er ikke bærende i betydningen, at den tager sig af statiske belastninger, men den kan have andre funktioner. På tegningen er rummet markeret som en skakt, hvilket gør mig lidt betænkelig. Skraveringerne er antageligvis malet på originalen, så man ville gerne se det i farve. Alle indervægge er pudsede uafhængigt af, om de er af træ eller mursten. Det er altid en fordel, hvis man kan se hele etageplanet med skalaen angivet.
Tak for svar. Okay, har den desværre ikke i farve men vedhæfter her hele etageplanet. Det er lejligheden øverst til højre.

Planløsning af hele etage, viser lejlighed øverst til højre, inkluderer trapper og indvendige vægge, sort-hvid tegning.

Der var forskel på folk og folk dengang... De, der havde din lille skodlejlighed, fik ikke engang bruge samme trappeopgang som de finere lejere i nederste højre hjørne. Disse havde endda egen WC i lejligheden. Huset er jo med sikkerhed blevet moderniseret flere gange siden det blev bygget. Find ud af, hvordan det tilsvarende rum bruges på de øvrige etager. De kan hænge sammen. Generelt skal man rive så få vægge ned som muligt i så gamle huse, der dukker altid overraskelser op. Værelserne har desuden som regel en ret god størrelse fra starten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.