@Dubbel

Jeg åbnede gulvet ovenover og konstaterede bjælker parallelt med væggen. Dette i kombination med at der ikke var nogen væg under væggen (i kælderen altså) og at råsponten i loftene åbenbart var sat på plads inden væggen blev rejst, gjorde at jeg med nervøsitet turde prøvesave lidt. Hverken loftet eller noget andet bevægede sig en millimeter, så nu er hele væggen væk. Har prøvehoppet på overetagen og det føles temmelig stift.

Men, som nogen sagde, så bidrog selvfølgelig denne solide væg til stivheden i en vis grad. I mit hus vil jeg tro, at den funktion ikke var nødvendig, men i et andet hus kan det måske være anderledes.

Er området ikke specielt vindudsat, så vil du ikke lægge mærke til så meget.

Jeg fjernede en næsten identisk væg i mit hus fra 1946, med plankestamme. For at flytte den 80 cm.
Mærkede at ved meget kraftig vind, som det er nogle gange om året, så knagede det i huset.

Når nu den nye væg er på plads, knager det ikke i huset ved kraftig blæst/storm.

Okay, tak for svar!

Min væg ligger præcis som jeres i 90° vinkel mod mønet. Der er ingen tilsvarende væg i kælderen, men der er en på etagen ovenover. Træhus bygget i 30'erne.

@Huddingebo er det med andre ord umuligt at fjerne en opstrammende væg mener du?

EDIT: Skrev dette samtidig som huddingebo ser det ud til. Særligt vindudsat burde det ikke være, især ikke i den retning.

Senest redigeret:
BirgitS
Dubbel Dubbel sagde:
Okej, tack för svar!

Min vägg ligger precis som jeres i 90° vinkel mod kip. Der findes ingen tilsvarende væg i kælderen, men der er en på etagen ovenover. Træhus bygget i 30'erne.

@Huddingebo er det med andre ord umuligt at fjerne en opstrammende væg mener du?

EDIT: Skrev dette samtidigt som huddingebo ser det ud til. Særligt vindudsat burde det ikke være, især ikke i den retning
Læs gerne indlæg 2 igen. Justus som skrev det er nok det nærmeste til ekspert vedrørende bærende vægge som du kan regne med svarer i forummet.

• Synes
Drömtroll og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.