Den seneste del af projektet er at gøre en døråbning noget større. Huset har et stempling, valmet tag med kip i samme retning som den aktuelle væg. Jeg har tidligere været ret sikker på, at væggen ikke er bærende, men da jeg begyndte at åbne den op, blev jeg lidt forvirret, da jeg så, hvordan den var bygget op. Direkte til højre for åbningen står der 2 stk. 55x70mm regler, og det føles måske lidt voldsomt, hvis den ikke skal bære noget...
Jeg klatrede op på loftet og kiggede på tagbjælkerne og har lavet en lille skitse. Den grønne ring markerer åbningen. De øvrige farver er loftsbjælkelaget. De lilla tagbjælker er bundet sammen med den mørkeblå bjælke, og spørgsmålet er, om den mørkeblå kun bæres op af de kontinuerlige lyseblå bjælker, eller om den også hviler på den væg, jeg vil åbne op 30 cm?
Så er spørgsmålet selvfølgelig, hvad jeg skal gøre... det tryggeste er jo at lade være og samle den igen. Skal jeg køre på og håbe på det bedste? Sætte ind to nye stolper direkte til højre for den nye åbning?
På billedet kan man se, hvordan de stående regler er fordelt i væggen, alle 70x55mm.
Jeg klatrede op på loftet og kiggede på tagbjælkerne og har lavet en lille skitse. Den grønne ring markerer åbningen. De øvrige farver er loftsbjælkelaget. De lilla tagbjælker er bundet sammen med den mørkeblå bjælke, og spørgsmålet er, om den mørkeblå kun bæres op af de kontinuerlige lyseblå bjælker, eller om den også hviler på den væg, jeg vil åbne op 30 cm?
Så er spørgsmålet selvfølgelig, hvad jeg skal gøre... det tryggeste er jo at lade være og samle den igen. Skal jeg køre på og håbe på det bedste? Sætte ind to nye stolper direkte til højre for den nye åbning?
På billedet kan man se, hvordan de stående regler er fordelt i væggen, alle 70x55mm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,060 indlæg
Jeg kan kun gætte, og så gætter jeg på, at den mørkeblå bjælke er der for at de to lilla ikke skal hænge i luften, dvs. de to lilla støtter sig på den mørkeblå, som igen støtter sig på de lyseblå. Men huskonstruktion på den tid var slet ikke så standardiseret som det er fra 50-tallet. Hvis du ikke har konstruktionsplaner, er det egentlig bedst at lade en bygningskonstruktør tjekke, hvordan det står til.
Man bør nok ikke gå ud fra reglstørrelsen, for mange svage regler kan tilsammen bære stor last.
Man bør nok ikke gå ud fra reglstørrelsen, for mange svage regler kan tilsammen bære stor last.
Tak for input! Ja, at spørge en konstruktør havde selvfølgelig været godt. Men vi er midt i ferien og jeg har deadline på fredag 
Jeg tror desværre, at det ender med, at jeg må åbne væggen mere end jeg troede og køre både seler og livrem og sætte to 90 limtræstolper ind og enten en 45x220 eller endda en limtræbjælke 56x225. Så sover jeg nok godt om natten...
Jeg tror desværre, at det ender med, at jeg må åbne væggen mere end jeg troede og køre både seler og livrem og sætte to 90 limtræstolper ind og enten en 45x220 eller endda en limtræbjælke 56x225. Så sover jeg nok godt om natten...
Jeg tænkte også den tanke, men tænker også, at det ikke direkte svigter på 2 dage, og som sagt vil jeg have dette fikset nu i ugen. Har været på byggemarkedet nu her til morgen og købt limtræssøjler og en 220-regel. Konstruktøren, jeg har arbejdet med, har foreskrevet 220-regel, da jeg satte nye vinduer i ydervæggen, så dette kan næppe kræve noget mere. Limtræssøjlerne er sikkert overkill, men væggen er så tyk, at dimensionen passer rigtig godt.
Klik her for at svare