Hej, jeg overvejer at åbne mit køkken en smule ved at rive et par vægge ned. Jeg har kigget på tegningerne og er næsten helt sikker på, at de vægge, jeg skal rive ned, ikke er bærende.
Alle væggene ser ikke ud til at ligge under nogen bjælke. Betyder det, at de ikke er bærende? Materialet, de er bygget af, er letbeton.
Væggene ser ikke engang ud til at være med på en ældre tegning (originaltegningen). Betyder det i sig selv, at de ikke er bærende? Hvad tror I? Vedhæfter tegningerne nedenfor.
Hvem kan man kontakte for at få det bekræftet? Jeg har hørt, at arkitekter kan vurdere det. Hvordan finder man en, der tager sådant arbejde?
grøn farve = min lejlighed rød farve = væggene jeg vil rive
Hør med en konstruktør. De kan regne på sådant. Kan være svært at få fat på sådanne i vores egne for et sådant lille job dog. Hvis væggen er bærende, skal du i hvert fald have en tegning fra en konstruktør at vedlægge din anmeldelse til kommunen.
Det føles dog som om den ikke kan være bærende da væggene ikke engang findes med på originaltegningen nederst. Væggene ser ikke engang ud til at stå under nogen bjælke. Men en bærende væg kan måske være konstrueret til at løfte betonpladerne mellem bjælkerne?
De røde vægge er med største sandsynlighed ikke bærende. Den ældre tegning er en konstruktionsplan eller mere specifikt en bjælkelagsplan. Der plejer man nok ikke at tegne detaljer ind, som ikke har med den bærende konstruktion at gøre.
Men jeg er ikke konstruktør, ikke engang ingeniør, så jeg kan ikke love noget.
Et tip mere, eftersom det ser ud til at være en etageejendom, så har du brug for tilladelse fra foreningen eller udlejeren.
Spørg også en bygningsinspektør i kommunen om de mener, det er en anmeldelsespligtig forandring...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.