Hej! Jeg antager, at spørgsmål om bærende vægge er tilbagevendende her på forummet og ikke altid lette at give klare svar på. Men jeg prøver!

Har en væg, der skal rives i et næsten kvadratisk funkishus (8*9 m) bygget 1933.

Vedhæfter en opmåling fra 1967 og et billede af væggen. Væggen, vi vil rive, er rødmarkeret. Væggen, der er markeret med grønt, er allerede åbnet, men den er blevet afstivet med en bjælke i loftet, som igen hviler på en stående bjælke ved siden af skorstenen. Hvilket får mig til at tro, at det er den grønt markerede væg, der er bærende. Alle gulve på øvre plan ligger i vinkel med den rødmarkerede væg, som igen BURDE være sømmet i loftsbjælker, der ligger parallelt med den rødmarkerede væg. Kan man så slutte sig til, at disse loftsbjælker hviler på den tværgående væg?

Det, der får mig til at tvivle, er, at væggen er konstrueret af meget grove materialer, vel grove nok til at være bærende, eller?!

Taknemmelig for svar!!!

Uppmätningstegning fra 1967 af et funkishus, viser etager og vægmarkeringer. Rød væg planlægges revet, grøn væg er allerede åbnet og understøttet.

Et nærbillede af en delvis revet trævæg med synlige bjælker, der afslører en solid konstruktion på et trægulv.

En halvfærdig indvendig væg under konstruktion i et hjem med trægulv, ved siden af et bord og stole samt et legetøjsbil på gulvet.

Hvis tegningen passer, er det jo højst sandsynligt, at den ikke er bærende, da den ikke har nogen støtte under sig i kælderen.

Vægge kan sagtens være af brædder uden at være bærende.

Tjek at der ikke er bjælker i loftet, som har væggen som underlag, i så fald skal du nok erstatte den med en limträ.

Tak for svaret!! Den grønmarkerede væg har jo derimod støtte fra kælderen og vender også tilbage på øvre plan. Kan man fortsætte nedrivningen og stabilisere med evt. limtræ efterfølgende? Brædder i loftet er synlige i det tidligere dørkarmes hulrum. Skal disse brydes op for at sikre spørgsmålet om bjælker med væggen som understøtning? Vedhæfter billede. Tak igen!!

Brædder med skader og synlige beslag set indefra en væg eller loft. En lyskilde oplyser området med defekte træplanker og et metalbeslag.

Disse brædder løber som mistænkt i samme retning som gulvet på øvre plan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.