Hej efter meget læsning her på forumet om bærende vægge må jeg lægge et indlæg op selv også.

Huset er et træhus bygget i 1989 af Gullringshus, tagspærene synes at være fagværk.
Vi vil gerne rive væggen ned, som er mellem køkken og stue.

Er denne væg bærende eller ej? Jeg har tænkt over dette længe nu, og det er en gipsvæg, men jeg er usikker på, hvad der kan gemme sig indeni.

Vedlagt er en tegning af huset, og jeg har markeret væggen vi vil rive.

Taknemmelig for al hjælp jeg kan få :)

• Plantegning af trähus fra 1989, Gullringshus, med markeret væg mellem køkken og stue. Facade- og tagkonstruktionstegninger inkluderet.
Forhåbentlig findes der nogen mere erfaren, der kan hjælpe dig med dette. Selv er jeg usikker pga. at bygningen har valmat tag, og der findes sandsynligvis mange måder at konstruere sådan et på.

Tagspærene i sektionen vil jeg tro er selvbærende. Kan man komme op på loftet og tage billeder?

Det mest sandsynlige er, at spær, der understøtter valmen på gavlene, også er af gitterstrukturtype. I så fald er den rødmarkerede væg ikke bærende. Den nemmeste måde at konstatere dette på er ved at tage op på loftet og fotografere spærene på den berørte gavl.

Tak for svarene, tog nogle billeder af spærene. Svært at få gode billeder, men jeg håber, at I kan se, hvordan spærene er opbygget.
Hvad tror I?

• Takstol med træbjælker i loft med isoleringsmateriale og elektriske ledninger hængende.
  • Loft med træbjælker, isolering og ventilationsrør; takstolernes struktur vises.
  • Takstoler af træ under et loft, set fra en vinkel der viser konstruktionen af strukturen, omgivet af isoleringsmateriale på loftet.
Det ser ud som det skal, dvs. fackverk også under valmningen, men med andre mål. Det betyder, at ingen skillevægge er bærende.

J justusandersson sagde:
Det ser ud som det skal, dvs. fackverk også under valmningen, bare med andre mål. Det betyder, at ingen skillevægge er bærende.
Mange tak for hjælpen! Så kommer kofoten og hammeren måske frem allerede i denne uge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.