Hej efter meget læsning her på forumet om bærende vægge må jeg lægge et indlæg op selv også.
Huset er et træhus bygget i 1989 af Gullringshus, tagspærene synes at være fagværk.
Vi vil gerne rive væggen ned, som er mellem køkken og stue.
Er denne væg bærende eller ej? Jeg har tænkt over dette længe nu, og det er en gipsvæg, men jeg er usikker på, hvad der kan gemme sig indeni.
Vedlagt er en tegning af huset, og jeg har markeret væggen vi vil rive.
Taknemmelig for al hjælp jeg kan få
Huset er et træhus bygget i 1989 af Gullringshus, tagspærene synes at være fagværk.
Vi vil gerne rive væggen ned, som er mellem køkken og stue.
Er denne væg bærende eller ej? Jeg har tænkt over dette længe nu, og det er en gipsvæg, men jeg er usikker på, hvad der kan gemme sig indeni.
Vedlagt er en tegning af huset, og jeg har markeret væggen vi vil rive.
Taknemmelig for al hjælp jeg kan få
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
Forhåbentlig findes der nogen mere erfaren, der kan hjælpe dig med dette. Selv er jeg usikker pga. at bygningen har valmat tag, og der findes sandsynligvis mange måder at konstruere sådan et på.
Tagspærene i sektionen vil jeg tro er selvbærende. Kan man komme op på loftet og tage billeder?
Tagspærene i sektionen vil jeg tro er selvbærende. Kan man komme op på loftet og tage billeder?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det mest sandsynlige er, at spær, der understøtter valmen på gavlene, også er af gitterstrukturtype. I så fald er den rødmarkerede væg ikke bærende. Den nemmeste måde at konstatere dette på er ved at tage op på loftet og fotografere spærene på den berørte gavl.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det ser ud som det skal, dvs. fackverk også under valmningen, men med andre mål. Det betyder, at ingen skillevægge er bærende.
Klik her for at svare