Er ved at bygge et skab til et soveværelse og stødte derfor på lidt vanskeligheder. Jeg vil rive en væg ned og blev i tvivl, da jeg åbnede væggen, om den kunne være bærende? Væggen er bygget af not- og ferbrædder 45x170, der går fra loftet ned gennem gulvet (som det ser ud). Væggen står vinkelret på loftets gulvstrøer, hvilket gjorde mig endnu mere tvivlende.

Det ser ikke ud til at være nogen større belastning på brædderne, da de giver efter, når jeg slår let på dem.

Der er allerede udskårne "garderober" andre steder i væggen.

Vedlægger tegninger og håber, at nogen kan komme med nogle kloge synspunkter.

Billederne vises i følgende rækkefølge:
2. sal (hvor væggen er)
1. sal
Kælderplan
Nedre del af væggen mod gulvet
Øvre del af væggen mod loftet

• Plantegning af husets 2. sal med en rød markering omkring en væg, muligvis for at evaluere om den er bærende i forbindelse med et garderobeprojekt.
  • Grundplan for 2. sal, viser vægge, døre og placering af trappe i et boligbyggeri.
  • Plantegning for 2. sal af et hus, der viser placeringen af værelser, trapper og vægge.
  • Nederste del af væg mod gulvet i et rum under renovering, lavet af træbrædder. En gulvplade ses i bunden, muligvis en del af garderobebyggeriet.
  • Væg i et soveværelse lavet af lodrette, sammenføjede planker af træ. Hul i midten dækket med en brun plade. Kabel i venstre hjørne.
Træ med en tykkelse på 45 mm kan næsten aldrig være bærende i den type konstruktion, du har.

Ikke? Spontet 45mm tyk væg er vel hvad der kaldes plankevegg og kan vel bruges som bærende til et helt hus? Så er mit hus bygget, fra -39.

Vent nu, var det sponten eller væggen der var 45?
45 mm væg lyder i tyndeste laget.
Skal man regle med nogen bærbarhed har jeg ikke set tyndere dimensioner end 45 x 70

Det ts beskriver er en væg af spontane planker, sk plankevæg. Almindelig i huse fra slut 30'erne og et stykke ind i 40'erne. De er helt og holdent bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.